Izaberite stranicu

Aгенција за предшколско, основно и средње образовање БиХ објавила је резултате и препоруке ПИСА 2018 истраживања за Босну и Херцеговину. Објави резултата у Парламентарној скупштини присуствовали су представници надлежних министарстава образовања, државних институција, међународних партнера, медија и стручне јавности, а цјелокупан догађај преносила је уживо и државна телевизија.

Постигнућа која су показали испитаници из наше земље далеко су испод међународног просјека, те су ниско рангирана и у регионалном оквиру.

Подсјетимо – у истраживању ПИСА 2018  Босна и Херцеговина је учествовала први пут, а узорак је обухватио 6480 петнаестогодишњака (3148 дјевојчица и 3332 дјечака) из 213 основних и средњих школа, јавних и приватних, који представља репрезентативни узорак петнаестогодишњака из наше земље.

Испитаници из БиХ су показали веома низак ниво читалачке писмености, писмености из математике и природних наука. Разлика између нашег просјека постигнућа у односу на ОЕЦД просјек процјењује се на 3 године школовања, што значи да су просјечни босанскохерцеговачки петнаестогодишњаци у вријеме тестирања по постигнућима били на на нивоу дванаестогодишњака ОЕЦД просјека.

Минималан ниво постигнућа не достиже чак 58% ученика у математици, 54% у читању, те 57% у природним наукама, а истовремено, мање од 1% наших испитаника постигло је максималне резултате.

Мноштво коментара изазвала је и тврдња да сваки други ученик у БиХ не исказује функционалну писменост. Другим ријечима, ученици не посједују способност читања, разумијевања и интерпретације различитих врста текстова, што указује на то да ће ови ученици у будућности имати веће тешкоће да се снађу у савременом свијету.

ПИСА  истраживање није такмичење између земаља, већ праћење трендова кроз одређене временске циклусе и увид у податке успоредиве на међународном нивоу, што омогућава да земље, економије и образовни системи уче једни од других.  Сходно томе, Агенција за предшколско, основно и средње образовање (АПОСО) у сарадњи с Организацијом за економски развој и сарадњу (ОЕЦД) објавила је препоруке проистекле из резултата, од којих су најважније:

  • Развој читалачке писмености, као ‘мајке свих писмености’ на свим нивоима образовања, почевши од најраније доби, с имплементацијом Заједничког језгра дефинисаном на исходима учења.
  • Надилажење тешкоћа у наставном процесу и окружењу за учење јачањем наставничких компетенција и задовољавањем ученичких потреба за учењем и стицањем знања и вјештина.
  • Развој нових елемената стратегије оцјењивања на државном и/или нижим нивоима ради ојачавања процеса евалуације и праћења исхода учења.

Агенција планира спровођење интензивних активности на дисеминацији препорука међу стручном јавношћу и рад са свима онима који могу директно допринијети реализацији препорука. Већ за 16.12. најављена је стручна конференција и радионица на којој ће се конкретизовати први кораци.

Темељ сваког успјешног друштва је улагање у младе – стога ученици, родитељи, просвјетни радници и цјелокупна јавност у Босни и Херцеговини, имају право захтијевати квалитетно и сврсисходно образовање.

Агенција ће наставити рад на лобирању за учествовање БиХ у ПИСА истраживању и 2021. године, како би се постигао континуитет који доноси дугорочну корист.  У том смислу, апелује се на Предсједништво БиХ да хитно одобри потписивање уговора о учешћу, како би се на вријеме испоштовали изузетно строги рокови и процедуре ОЕЦД-а.

На добијене резултате не може се утицати, али свако у свом домену може учинити све како би се покренуле нужне реформе.  Заједно покренимо унапређење образовања!

Извјештај за Босну и Херцеговину можете преузети кликом на линк

ПИСА 2019 извештај за БиХ

ПРЕЗЕНТАЦИЈЕ:

1. ПИСА 2018 извештај, Маја Стојкић – Директорица Агенције за предшколско, основно и средње образовање БиХ

2. ПИСА 2018 извештај за БиХ, Тања Бастианић – Представница ОЕЦД-а

3. ПИСА 2018 извештај за БиХ, I дио, Жанета Џумхур – Помоћница директорице Агенције за предшколско, основно и средње образовање БиХ

4. ПИСА 2018 извештај за БиХ, II дио, Жанета Џумхур

5. ПИСА 2018 извештај за БиХ, Џенана Хрусемовић – ванр. професорица, Универзитет у Сарајеву

6. ПИСА 2018 извештај за БиХ, Ивана Зечевић – ванр. професорица, Универзитет у Бања Луци

7. ПИСА 2018 извештај за БиХ, Анита Лукенда – доцентица, Свеучилиште у Мостару