Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH (APOSO) objavila je rezultate i preporuke PISA 2018 istraživanja za Bosnu i Hercegovinu. Na objavi rezultata u Parlamentarnoj skupštini BiH bili su prisutni predstavnici nadležnih ministarstava obrazovanja, državnih institucija, međunarodnih partnera, medija i stručne javnosti, a cjelokupni događaj prenosio je uživo i javni televizijski servis BHT1.
Postignuća koja su pokazali ispitanici istraživanja iz naše zemlje daleko su ispod međunarodnog prosjeka te su nisko rangirana i u regionalnom okviru.
Podsjetimo, u istraživanju PISA 2018 BiH je učestvovala prvi put, a uzorak je obuhvatio 6480 petnaestogodišnjaka (3148 djevojčica i 3332 dječaka) iz 213 osnovnih i srednjih škola, javnih i privatnih – reprezentativni uzorak predstavlja populaciju petnaestogodišnjaka iz naše zemlje.
Ispitanici iz BiH su pokazali veoma nizak nivo čitalačke pismenosti te pismenosti iz matematike i prirodnih nauka. Razlika između postignuća BiH u odnosu na OECD prosjek procjenjuje se na 3 godine školovanja, što znači da su prosječni bosanskohercegovački petnaestogodišnjaci u vrijeme testiranja po postignućima bili na nivou dvanaestogodišnjaka OECD prosjeka.
Minimalan nivo postignuća ne dostiže čak 58% učenika u matematici, 54% u čitanju, te 57% u prirodnim naukama, a, istovremeno, manje od 1% naših ispitanika je postiglo maksimalne rezultate.
Mnoštvo komentara izazvala je i tvrdnja da svaki drugi učenik u BiH ne iskazuje funkcionalnu pismenost. Drugim riječima, učenici ne posjeduju sposobnost čitanja, razumijevanja i interpretacije različitih vrsta tekstova, što ukazuje na to da će ovi učenici u budućnosti imati veće teškoće da se snađu u savremenom svijetu.
Svrha PISA istraživanja nije takmičenje između zemalja, već praćenje trendova kroz vrijeme i uvid u podatke usporedive na međunarodnom nivou, što omogućava da zemlje, ekonomije i obrazovni sistemi uče jedni od drugih. Shodno tome, Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) u saradnji s Organizacijom za ekonomski razvoj i saradnju (OECD) objavila je preporuke proizašle iz rezultata, od kojih su najvažnije:
- Razvoj čitalačke pismenosti – kao „majke svih pismenosti“ – na svim nivoima obrazovanja, počevši od najranije dobi, implementacijom Zajedničke jezgre definisane na ishodima učenja.
- Prevazilaženje teškoća u nastavnom procesu i okruženju za učenje jačanjem nastavničkih kompetencija i zadovoljavanjem učeničkih potreba za učenjem i sticanjem znanja i vještina.
- Razvoj novih elemenata strategije ocjenjivanja na državnom i/ili nižim nivoima radi ojačavanja procesa evaluacije i praćenja ishoda učenja.
Agencija planira provedbu intenzivnih aktivnosti na diseminaciji preporuka među stručnom javnosti i rad sa svima onima koji mogu direktno doprinijeti realizaciji preporuka. Stoga je već za 16. decembar 2019. najavljena stručna konferencija i radionica na kojoj će se konkretizovati prvi koraci.
Temelj svakog uspješnog društva je ulaganje u mlade – zato učenici, roditelji, prosvjetni radnici i cjelokupna javnost u BiH ima pravo zahtijevati kvalitetno i svrsishodno obrazovanje.
Agencija će nastaviti raditi na lobiranju za učestvovanje BiH u PISA istraživanju i 2021. godine kako bi se postigao kontinuitet koji donosi dugoročnu korist. U tom smislu, apeluje se na Predsjedništvo BiH da žurno odobri potpisivanje ugovora o učešću kako bi se na vrijeme ispoštovali izuzetno strogi rokovi i procedure OECD-a.
Na dobijene rezultate ne može se uticati, ali svako u svom domenu može učiniti sve kako bi se pokrenule neophodne reforme. Zajedno pokrenimo unapređenje obrazovanja!
Cjeloviti izvještaj za Bosnu i Hercegovinu možete preuzeti klikom na link:
PISA 2019 izvještaj za BiH
PREZENTACIJE S DOGAĐAJA:
2. PISA 2018 izvještaj za BiH, Tanja Bastianić – Predstavnica OECD-a
4. PISA 2018 izvještaj za BiH, II dio, Žaneta Džumhur
5. PISA 2018 izvještaj za BiH, Dženana Hrusemović – vanr. profesorica, Univerzitet u Sarajevu
6. PISA 2018 izvještaj za BiH, Ivana Zečević – vanr. profesorica, Univerzitet u Banja Luci
7. PISA 2018 izvještaj za BiH, Anita Lukenda – docentica, Sveučilište u Mostaru