Slika: Neža Oblak

Integrirajući plesnu i vizuelnu umjetnost i tražeći značajnu sinergiju između njih, projekt Vesne Geršak, Uršule Podobnik i Nuše Jurjevič pomogao je maloj djeci da shvate „industriju“.

Zanimalo nas je kako će učenici 3. razreda (30 učenika, 8 godina) reagirati na model učenja kroz umjetničko iskustvo i hoće li se njihovo pojmovno polje, izraženo crtežima, promijeniti nakon aktivnosti. Projekt su evaluirali učitelji kvalitativnom analizom intervjua i crteža, SWOT-analizom i portfeljem.

Učenici su potaknuti na istraživanje teme proučavajući razne elemente plesa: prostor, vrijeme i energiju, uključujući smjer, oblik, put, veličinu, ritam i težinu, koji su također elementi vizuelne umjetnosti. Procesni aspekt učenja bio je u prvom planu, omogućavajući tako utjelovljenje vizuelnih elemenata, potičući kreativnost učenika, proširujući njihovo pojmovno polje i obogaćujući njihov umjetnički izraz.

Na početku su od učenika tražili da nacrtaju fabriku onako kako je zamišljaju:

Slika 1: Učenikov crtež fabrike prije (lijevo) i nakon (desno) intervencije. 

Početna jednostavna pravokutna zgrada s dimnjakom poboljšana je kao odgovor na učenikov prošireni koncept fabrike.

U drugoj fazi učenici su posjetili muzejsku izložbu, gdje su stekli nova znanja o industriji i fabrikama.

Fotograf: Andrej Peunik

Nakon toga su umjetnici (muzičar, plesač i vizuelni umjetnik) ušli u proces i razmjenom iskustava i ideja uspostavili komunikaciju s učenicima. Učenici su ohrabreni da učestvuju u dijalogu s umjetnicima, kustosom muzeja, učiteljima i njihovim vršnjacima. U plesnim i likovnim umjetničkim radionicama učenici su proučavali liniju kontroliranog fabričkog kretanja, prostora, instalacije, uloge svjetlosti, slobodnog kretanja i fizičkih odgovora na zvučnu stimulaciju i razvijali kreativnost, uspostavljali međuljudske veze i istraživali njihov utjecaj na kretanje i formiranje linija i veza.

Fotograf: Sanja Gornjec

Posljednji dio projekta bio je nastup učenika u plesnoj i umjetničkoj priči u fabrikama (proizvodnja pamuka).

Fotograf: Neža Oblak

Prednosti učešća učenika

Rezultati su pokazali da su tokom procesa učenja kroz umjetničko iskustvo učenici proširili svoje pojmovno polje teme (slika 1, desno). Učenici su dobro reagirali na učenje i uspostavljena je pozitivna klima u učionici. Među prednostima projekta učitelji su istakli poboljšani rad u grupama, saradnju svih učesnika, jačanje samopoštovanja i međuljudskih odnosa učenika te dječiju radost i dobrobit. Istaknuli su važnost saradnje škole, univerziteta, muzeja i umjetnika, koja je djeci omogućila stjecanje znanja od stručnjaka na autentičan način.

Saradnja s umjetnicima također je imala značajnu ulogu u profesionalnom napretku učitelja. Saradnja između učitelja i umjetnika potaknula je rastvaranje nekih općenito uspostavljenih obrazaca, što obogaćuje pedagoški proces.

Razmjenom ideja nastaje stvaranje novih koncepata, što omogućuje, a ponekad i zahtijeva promjenu stava. U tom kontekstu učenici shvataju da je umjetnički proces „živi“ oblik rada u kojem je promjena date odluke moguća i značajna. Učenici i učitelji shvataju da se ne treba plašiti promjene, jer to nije prepoznavanje grešaka u njihovim prethodnim odlukama, već se događa jednostavno zato što je u međuvremenu nastalo bolje rješenje. Konačni proizvod, dakle, postaje sinteza iskustava, misli i odluka koje donosi proces. Bitan je dio spoznaja da svaki sadržaj na umjetničkom polju ima više izražajnih alternativa, tako da se može vidjeti na svoj način i da se određena odluka može promijeniti ako ili kad se za tim ukaže potreba.

Ovaj članak Vesne Geršak, Uršule Podobnik i Nuše Jurjevič temelji se na njihovom radu:

Geršak, V. i Podobnik, U. (2020). Učenje kroz umjetničko iskustvo: Povezivanje plesa i likovne umjetnosti u projektu “Pokret i njegov trag” u C. Svendler Nielsen , S. Burridge (ur.). Ples preko granica. Perspektive plesa, mladih i promjena. Oxon: Routledge.

Projekt je dobio finansijsku podršku Pedagoškog fakulteta Univerziteta u Ljubljani.