Slika: Neža Oblak

Integrirajući plesnu i vizualnu umjetnost i tražeći značajnu sinergiju između njih, projekt Vesne Geršak, Uršule Podobnik i Nuše Jurjevič pomogli su maloj djeci da shvate „industriju“.

Zanimalo nas je kako će učenici 3. razreda (30 učenika, 8 godina) reagirati na model učenja kroz umjetničko iskustvo i hoće li se njihovo pojmovno polje, izraženo crtežima, promijeniti nakon aktivnosti. Projekt su evaluirali učitelji kvalitativnom analizom intervjua i crteža, SWOT analizom i portfeljem.

Učenici su potaknuti na istraživanje teme istražujući razne elemente plesa: prostor, vrijeme i energiju, uključujući smjer, oblik, put, veličinu, ritam i težinu, koji su također elementi vizualne umjetnosti. Procesni aspekt učenja bio je u prvom planu, omogućavajući tako utjelovljenje vizualnih elemenata, potičući kreativnost učenika, proširujući njihovo pojmovno polje i obogaćujući njihov umjetnički izraz.

Na početku su od učenika tražili da nacrtaju tvornicu onako kako je zamišljaju:

Slika 1: Učenikov crtež tvornice prije (lijevo) i nakon (desno) intervencije. 

Početna jednostavna pravokutna zgrada s dimnjakom poboljšana je kao odgovor na učenikov prošireni koncept tvornice.

U drugoj fazi učenici su posjetili muzejsku izložbu, gdje su stekli nova znanja o industriji i tvornicama.

Fotograf: Andrej Peunik

Nakon toga su umjetnici (glazbenik, plesač i vizualni umjetnik) ušli u proces i razmjenom iskustava i ideja uspostavili komunikaciju s učenicima. Učenici su ohrabreni da sudjeluju u dijalogu s umjetnicima, kustosom muzeja, učiteljima i njihovim vršnjacima. U plesnim i likovnim umjetničkim radionicama učenici su proučavali liniju kontroliranog tvorničkog kretanja, prostora, instalacije, uloge svjetlosti, slobodnog kretanja i fizičkih odgovora na zvučnu stimulaciju i razvijali kreativnost, uspostavljali međuljudske veze i istraživali njihov utjecaj na kretanje formiranje linija i veza.

Fotograf: Sanja Gornjec

Posljednji dio projekta bio je nastup učenika u plesnoj i umjetničkoj priči u tvornicama (proizvodnja pamuka).

Fotograf: Neža Oblak

Prednosti sudjelovanja učenika

Rezultati su pokazali da su tijekom procesa učenja kroz umjetničko iskustvo učenici proširili svoje pojmovno polje teme (slika 1, desno). Učenici su dobro reagirali na učenje i uspostavljena je pozitivna klima u učionici. Među prednostima projekta, učitelji su istakli poboljšani rad u grupama, suradnju svih sudionika, jačanje samopoštovanja i međuljudskih odnosa učenika te dječju radost i dobrobit. Istaknuli su važnost suradnje škole, sveučilišta, muzeja i umjetnika, koja je djeci omogućila stjecanje znanja od stručnjaka na autentičan način.

Suradnja s umjetnicima također je imala značajnu ulogu u profesionalnom napretku učitelja. Suradnja između učitelja i umjetnika potaknula je rastvaranje nekih općenito uspostavljenih obrazaca, što obogaćuje pedagoški proces.

Razmjenom ideja nastaje stvaranje novih koncepata, što omogućuje, a ponekad i zahtijeva promjenu stava. U tom kontekstu učenici shvaćaju da je umjetnički proces „živi“ oblik rada u kojem je promjena dane odluke moguća i značajna. Učenici i učitelji shvaćaju da se ne treba bojati promjene, jer to nije prepoznavanje pogrešaka u njihovim prethodnim odlukama, već se događa jednostavno zato što je u međuvremenu nastalo bolje rješenje. Konačni proizvod, dakle, postaje sinteza iskustava, misli i odluka koje donosi proces. Bitan je dio spoznaja da svaki sadržaj na umjetničkom polju ima više izražajnih alternativa, tako da se može vidjeti na svoj način i da se određena odluka može promijeniti ako ili kad se za tim ukaže potreba.

Ovaj članak Vesne Geršak, Uršule Podobnik i Nuše Jurjevič temelji se na njihovom radu:

Geršak, V. i Podobnik, U. (2020). Učenje kroz umjetničko iskustvo: Povezivanje plesa i likovne umjetnosti u projektu “Pokret i njegov trag” u C. Svendler Nielsen , S. Burridge (ur.). Ples preko granica. Perspektive plesa, mladih i promjena. Oxon: Routledge.

Projekt je dobio financijsku potporu Sveučilišta u Ljubljani, Pedagoškog fakulteta.