Izaberite stranicu

Наставници почетници често доживљавају шок стварности: несклад између вјештина и амбиција стечених током образовања и стварних услова рада. Поврх тога, непредвиђени образовни изазови узроковани пандемијом захтијевају висок ниво професионалне адаптације.

На питања да дају своје мишљење о раду у тренутним условима били су забринути због недостатка ресурса, властитог радног оптерећења и недовољних могућности додатног професионалног развоја. Разни аспекти њиховог незадовољства и несигурности постали су посебно очигледни током пандемије Covid-19 и одјекивали су забринутостима свих наставника: недостатак рутине, недовољна директна комуникација с ученицима, нема довољно дигиталних алата и уређаја и брига за социјално угрожене ученике.

Наставнике почетнике посебно је забрињавало:

  • Недостатак искуства у настави у учионици
  • Потешкоће с доношењем одлука и рјешавањем проблема у виртуелном професионалном пољу
  • Недовољно пружање циљане подршке и могућности менторства
  • Суочавање с емоционалним порукама ученика и родитеља
  • Отказивање семинара на лицу мјеста за наставнике почетнике
  • Мање могућности факултетске комуникације и друштвеног умрежавања с колегама
  • Недостатак повратних информација о различитим аспектима њихове наставе
  • Технолошки изазови и изазови у ИКТ вјештинама
  • Забринутост због једнаких могућности и празнина у учењу ученика

Треба истражити да ли су наставници почетници реаговали флексибилније и ефикасније од својих искусних колега током пандемије. Ако је то случај, разлози могу укључивати:

  • Њихов висок афинитет према иновативним облицима наставе и учења
  • Њихова мања разлика у годинама у односу на ученике, тако да се комуникацијске баријере боље превладавају
  • Њихова висока мотивација да помогну ученицима у најнеповољнијем положају, због чега је већа вјероватноћа да остану у контакту с њима или барем покушају да буду у контакту.

Драстична искуства попут недавних затварања школа могу да нас доведу до образовних иновација. Многи наставници почетници незадовољни су традиционалним облицима наставе и могу овдје играти значајну улогу ако се почетно образовање наставника користи продуктивно.

Конкретно, треба дати приоритет:

  • Тестирањима и примјени различитих облика дигиталног учења и подучавања
  • Побољшању индивидуализације: како се користе групе за учење, подучавање, менторство, онлајн извори и алати за самопроцјену
  • Научити како ефикасно подржати ученике у неповољном положају, с више индивидуализације и признавањем улоге школа у стварању окружења за учење.

Проф Ерна Наирз Вирт, водитељка Одјељења за науку о образовању на Универзитету за економију и пословање у Бечу. Чланица је уредничког одбора Европског комплета алата за школе.