Nastavnici početnici često doživljavaju šok stvarnosti: nesklad između vještina i ambicija stečenih tijekom obrazovanja i stvarnih uvjeta rada. Povrh toga, nepredviđeni obrazovni izazovi uzrokovani pandemijom zahtijevaju visoku razinu stručne adaptacije.

Na pitanja da daju svoje mišljenje o radu u trenutačnim uvjetima bili su zabrinuti zbog nedostatka resursa, vlastitoga radnog opterećenja i nedovoljnih mogućnosti dodatnoga stručnoga razvoja. Razni aspekti njihova nezadovoljstva i nesigurnosti postali su posebno očigledni tijekom pandemije Covid-19 i odjekivali su zabrinutostima svih nastavnika: nedostatak rutine, nedovoljna izravna komunikacija s učenicima, nema dovoljno digitalnih alata i uređaja i briga za socijalno ugrožene učenike.

Nastavnike početnike posebno je zabrinjavalo:

  • Nedostatak iskustva u nastavi u učionici
  • Poteškoće s donošenjem odluka i rješavanjem problema u virtualnom stručnom polju
  • Nedovoljno pružanje ciljane podrške i mogućnosti mentorstva
  • Suočavanje s emocionalnim porukama učenika i roditelja
  • Otkazivanje seminara na licu mjesta za nastavnike početnike
  • Manje mogućnosti fakultetske komunikacije i društvenog umrežavanja s kolegama
  • Nedostatak povratnih informacija o različitim aspektima njihove nastave
  • Tehnološki izazovi i izazovi u IKT vještinama
  • Zabrinutost zbog jednakih mogućnosti i praznina u učenju učenika

Treba istražiti jesu li nastavnici početnici reagirali fleksibilnije i učinkovitije od svojih iskusnih kolega tijekom pandemije. Ako je to slučaj, razlozi mogu uključivati:

  • Njihov visok afinitet prema inovativnim oblicima nastave i učenja
  • Njihova manja razlika u godinama u odnosu na učenike, tako da se komunikacijske barijere bolje prevladavaju
  • Njihova visoka motivacija da pomognu učenicima u najnepovoljnijem položaju, zbog čega je veća vjerojatnoća da ostanu u kontaktu s njima ili barem pokušaju biti u kontaktu.

Drastična iskustva poput nedavnih zatvaranja škola mogu nas dovesti do obrazovnih inovacija. Mnogi nastavnici početnici nezadovoljni su tradicionalnim oblicima nastave i mogu ovdje igrati značajnu ulogu ako se početno obrazovanje nastavnika koristi produktivno.

Konkretno, treba dati prioritet:

  • Testiranjima i primjeni različitih oblika digitalnog učenja i podučavanja
  • Poboljšanju individualizacije: kako se koriste skupine za učenje, podučavanje, mentorstvo, mrežni izvori i alati za samoprocjenu
  • Naučiti kako učinkovito podržati učenike u nepovoljnom položaju, s više individualizacije i priznavanjem uloge škola u stvaranju okruženja za učenje.

Prof. Erna Nairz Wirth, voditeljica Odjeljenja za znanost o obrazovanju na Sveučilištu za gospodarstvo i poslovanje u Beču. Članica je uredničkog odbora Europskog kompleta alata za škole.