Слика: Guilherme Petri / Unsplash.com
Сада када су средње стручне школе у Европи затворене већ неко вријеме, наставници стручног образовања настављају с прилагођавањем материјала из учионице у онлајн учење. Погледајмо неке од приступа у различитим земљама.
Постоји огроман број алата који су на располагању наставницима и тренерима за стварање сопственог наставног материјала и окружења, али велика већина њих није прилагођена за стручно образовање. Готов материјал с VET-специфичним садржајем много је мање развијен. У већини случајева алати које пружају јавни или приватни учесници фокусирају се искључиво на теоријско знање. Постоји ризик да ученици у стручном образовању и оспособљавању буду у неповољнијем положају у односу на ученике других образовних смјерова, јер се више напора улаже у опште школске предмете.
Неке земље у Европи, с друге стране, развиле су садржај који је прилагођен VET-школама. Као примјер, Агенција за VET и образовање одраслих у Хрватској је креирала портал и позвала VET-наставнике, запосленике и друге кључне учеснике да дијеле своје дигиталне материјале за образовање који су вези с VET-предметима. У Ирској већина приправника је подржана на начин да им је омогућено коришћење платформе Moodle за подучавање и учење, а образовне власти размишљају о томе да рашире доступност ових ресурса.
Ова изванредна могућност VET-наставницима и ученицима пружа прилику да развијају своје дигиталне компетенције. Већина корисника и учесника недавне анкете коју је реализовала Европска комисија затражила је подршку за развој симулацијских окружења / виртуелне реалности за садржај прилагођен VET-корисницима.
Као прилог свему, тренутна ситуација у великој мјери утиче на компоненту практичног учења (Work-Based Learning – WBL) VET-програма. WBL се реализује у неколико европских земаља (оп.а. у Данској, Ирској, Шведској и Финској) и само у оним секторима и компанијама у којима се тренутно реализују активности.
С друге стране, у земљама гдје је практично учење обавезни дио НПП-а, образовни системи су подузели мјере како би ублажили проблем док се ситуација не стабилизује. Шпанија је на примјер, продужила радни календар за ученике на пракси: WBL-компонента ће бити скраћена и интегрисана у менторски модул пројекта. У Аустрији ће се амандманом на закон о VET-у омогућити краткотрајни посао, такође за приправнике, док се у Италији промовише практични рад кроз симулацију рада предузећа.
Да ли и Ви радите у VET-школи? Каква су била Ваша искуства?