Slika: Guilherme Petri / Unsplash.com

Sada kada su srednje strukovne škole u Europi zatvorene već neko vrijeme, nastavnici strukovnog obrazovanja nastavljaju s prilagodbom materijala iz učionice u mrežno učenje. Pogledajmo neke od pristupa u različitim zemljama.

Postoji ogroman broj alata koji su na raspolaganju nastavnicima i trenerima za stvaranje vlastitoga nastavnoga materijala i okružja, ali velika većina njih nije prilagođena za strukovno obrazovanje. Gotov materijal s VET-specifičnim sadržajem mnogo je manje razvijen. U većini se slučajeva alati koje pružaju javni ili privatni sudionici fokusiraju isključivo na teorijsko znanje. Postoji rizik da učenici u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju budu u nepovoljnijem položaju u odnosu na učenike drugih obrazovnih smjerova, jer se više napora ulaže u opće školske predmete.

Neke zemlje u Europi, s druge strane, razvile su sadržaj koji je prilagođen VET-školama. Kao primjer, Agencija za VET i obrazovanje odraslih u Hrvatskoj rvatskoh Hkreirala je portal i pozvala VET-nastavnike, zaposlenike i druge ključne sudionike da dijele svoje digitalne materijale za obrazovanje koji su vezi s VET-predmetima. U Irskoj većina pripravnika podržana je tako da im je omogućeno korištenje platforme Moodle za podučavanje i učenje, a obrazovne vlasti razmišljaju o tome da rašire dostupnost ovih resursa.

Ova izvanredna mogućnost VET nastavnicima i učenicima pruža priliku da razvijaju svoje digitalne kompetencije. Većina korisnika i sudionika nedavne ankete koju je realizirala Europska komisija zatražila je potporu za razvoj simulacijskih okružja / virtualne realnosti za sadržaj prilagođen VET-korisnicima.

Kao prilog svemu, trenutačna situacija u velikoj mjeri utječe na komponentu praktičnog učenja (Work-Based Learning – WBL) VET-programa. WBL se realizira u nekoliko europskih zemalja (op.a. u Danskoj, Irskoj, Švedskoj i Finskoj) i samo u onim sektorima i tvrtkama u kojima se trenutačno realiziraju aktivnosti.

S druge strane, u zemljama gdje je praktično učenje obvezni dio NPP-a, obrazovni su sustavi poduzeli mjere kako bi ublažili problem dok se situacija ne stabilizira. Španija je na primjer produžila radni kalendar za učenike na praksi: WBL-komponenta će biti skraćena i integrirana u mentorski modul projekta. U Austriji će se amandmanom na zakon o VET-u omogućiti kratkotrajni posao, također za pripravnike, dok se u Italiji promiče praktični rad kroz simulaciju rada poduzeća.

Radite li i Vi u VET-školi? Kakva su bila Vaša iskustva?