Izaberite stranicu

Квалитет и евалуација eTwinning пројекта

Издвојили смо само мали дио врло корисних упутстава за квалитет и евалуацију eTwinning пројеката.

БУДИТЕ РЕАЛНИ

Алек Патон (Alec Patton, 2012) савјетује да када имате идеју, треба себи да поставите три важна питања да бисте уштедили вријеме и труд у каснијој фази. Критички процијените своје идеје како бисте избјегли разочарања.

  1. Да ли ће пројекат бити занимљив мојим ученицима?

Ако је то ваша идеја, вјероватно ћете рећи „Да”. Међутим, вриједи критички сагледати своју идеју и размотрити:

  • да ли је пројекат релевантан и важан за ученике
  • да ли ће резултирати производом, услугом или скупом знања који ће користити ученицима, а цио процес ће бити за њих аутентичан
  • да ће ученицима бити толико привлачни да ће своје задатке извршавати добровољно, чак и у слободно вријеме
  • да је у складу са интересовањима ученика или ће у њима побудити нове страсти.

 

  1. Да ли ће ми пројекат бити занимљив?

Ако вам исход пројекта није битан, ученици ће вјероватно бити равнодушни према њему. Ваш ентузијазам ће се показати неопходним у кризним ситуацијама,  нпр. када је комуникација с партнерима у застоју или ученици одбијају да сарађују (што се дешава). Поред тога, квалитетан пројекат ствара нове могућности учења за све учеснике, не само за ученике. Дакле, додатна вриједност је то што ћете развити сопствене методе рада.

  1. Да ли ће моји ученици научити нешто важно?

Постоје врло занимљиви, пријатни пројекти који не доприносе много у погледу подучавања. Да бисте то избјегли, корисно је саставити листу потреба и циљева како бисте били сигурни да је ваш пројекат значајан. Да бисте сазнали више о  својим циљевима и потребама, погледајте поглавље Планирање пројекта (стр. 16).

Одговорите искрено на ова питања. Ако на прво или друго питање не можете да одговорите потврдно – или не можете исцрпно да одговорите на треће питање – онда наставите да тражите.

ЦИЉЕВИ ПРОЈЕКТА


Пројекат није циљ сам по себи, већ средство за постизање унапријед одређеног циља. Од самог почетка, морате јасно навести циљеве пројекта. Размислите шта може да понуди вама, вашим ученицима и школи. Шта је то што ћете постићи а што се не би могло постићи без сарадње са другом школом?

Према добро познатом, али недовољно коришћеном СМАРТ алату, циљеве би требало дефинисати на сљедећи начин:

СПЕЦИФИЧНИ

Шта тачно желите да постигнете пројектом? Која питања или проблеми ће бити ваша иницијативна одредница? Које компетенције ће стећи учесници? Шта ће се промијенити након завршетка пројекта? Шта ћете створити? Опишите очекивани исход, али не и како га постићи, нпр:

Коректно: Ученици ће научити да изводе операције са разломцима и умјеће да претварају разломке у децималне бројеве.

Погрешно: Развијање математичких вјештина кроз логичке игре.

МЈЕРЉИВИ

Ако је могуће измјерити степен до којег су циљеви постигнути, тада ће бити могуће одредити степен успјешности пројекта. Вриједно је развити главне циљеве у специфичне како би се олакшала процјена њихових резултата током евалуације, нпр:

Коректно: Ученици уче да кодирају у датој апликацији (назначен је назив апликације). Свака партнерска школа креира дио кода.

Погрешно: Ученици из сваке школе ће научити различите апликације за кодирање.

ОСТВАРИВИ

Постављање преамбициозних циљева може изгледати импресивно на папиру, али ако их не испуните, резултат ће бити фрустрација и горчина. Боље је поставити скромне, специфичне и оствариве циљеве који су реалан изазов за пројектни тим, нпр:

Коректно: Ученици ће саставити петицију о животињама луталицама, прикупити потписе и прослиједити је локалним властима.

Погрешно: Ученици ће доћи до идеја о томе како постићи мир у свијету.

РЕЛЕВАНТНИ

Постављени циљеви морају бити важни за учеснике у пројекту. Знајући да стварају нешто што је исправно и у складу с њиховим увјерењима, лакше ће постићи свој циљ. Циљеви такође морају имати значајан утицај на појединачне учеснике или организацију, нпр:

Коректно: Изводећи три задатка, направићемо е-књигу: заједно ћемо написати текст, припремити илустрације и уредити цијелу књигу, која ће бити постављена на интернет.

Погрешно: У првом задатку ћемо дизајнирати лого пројекта, у другом ћемо једни другима слати божићне честитке, а у трећем ћемо организовати видео конференцију и заједно отпјевати пјесму.

ВРЕМЕНСКИ ОДРЕЂЕНИ

Акције треба да буду благовремене и да имају рок за постизање конкретних циљева које треба поставити, нпр:

Коректно: Од почетка јануара до краја фебруара сваке сриједе одржаваће се видео конференција.

Погрешно: Пројекат ће почети у зиму. Партнери ће контактирати једни друге недељу дана унапријед и договорити детаље.

Почните тако што ћете навести сав садржај и вјештине за које се очекује да ће их ваши ученици савладати захваљујући пројекту. Ово ће бити садржај специфичан за наставни предмет који предајете. Наведите компетенције, као нпр. тимски рад или ставове, као што је самопоуздање. Сада је право вријеме за провјеру релевантне документације, чији се тражени садржаји могу реализовати у оквиру пројекта.

Много више о квалитету и евалуацији e Twinning пројеката можете прочитати у књизи коју су припремиле колеге из пољског НСО.

Quality and evaluation in eTwinning projects