Како образовање одраслих може имати стратешку улогу у осмишљавању и изградњи будућности која је одржива, инклузивна и лиjепа?
Област образовања је прошла кроз значајне трансформације од почетка пандемије у 2020. години. Ковид-19 је веома утицао на све генерације ученика и тај утицај још увijек траје.
Пандемија је утрла пут ка новим рjешењима и иновативним праксама у образовању и учењу одраслих. На глобалном нивоу, постало је веома хитно улагати у конципирање ефикаснијих, бољих и флексибилнијих система учења. Улагање у лични и професионални развој и његовање вјештина је схваћено као непроцјењива особина, јер појединци треба да се прилагоде околностима које се стално мијењају. Ово нас охрабрује да још више цијенимо научене лекције и мудро усредсредимо наше напоре да уз подршку искустава цјеложивотног учења изградимо праведна, одржива и инклузивна друштва.
Будућност образовања одраслих изгледа обећавајуће, више него икада раније!
Млади одрасли
Европи је потребна визија и активно учешће свих младих људи у изградњи боље будућности; Будућности која је зеленија, инклузивнија и дигиталнија.
Са циљем да подржи и подстакне младе људе да постану активни грађани и актери позитивних промјена, Европска комисија има за циљ да промовише могућности подршке личном, друштвеном и професионалном развоју младих у Европској години младих 2022. Комисија је вољна да инспирацију потражи у активностима, визији и увидима младих људи како би даље јачали и оснаживали заједнички ЕУ пројекат.
У том контексту, ЕПАЛЕ посвећује тематски фокус младим одраслим особама, са посебном пажњом на старосну групу од 25 до 30 година. Ову групу ћемо посматрати са специфичних тачака гледишта: међугенерацијског учења, изградње партнерстава и социјалне кохезије; грађанских вјештина као предуслова за активно учешће у друштву; нискоквалификованих младих одраслих особа и како их обезбиједити са неопходним вјештинама за даљи развој.
Овај фокус нам помаже да промислимо како бисмо могли да обликујемо позитиван приступ у погледу образовања младих одраслих, као први корак ка цјеложивотном учењу.
Иновативни приступи за револуцију вјештина
Снажан сет вјештина отвара могућности појединцима, промовише инклузију и обезбјеђује стабилност у временима која се стално мијењају. Иницијатива Комисије да се покрену индивидуални налози за учење и микрокреданцијали има за циљ да осигура да током цијелог живота свима буде обезбјеђен приступ релевантним могућностима за обуке и тренинге прилагођене индивидуалним потребама. Ученици као појединци су директно у центру развоја вјештина, а који кроз концепт цјеложивотног учања омогућава динамично усавршавање и образовање. Микрокреденцијали имају улогу да потврде стечена знања, вјештине или компетенције, како би се осигурало признање сваког искуства учења.
Овај фокус ће покрити широку палету подтема, а међу којима су: иновативне праксе за унапређење и преквалификацију; персонализовани приступи и иницијативе за развој вјештина; флексибилни путеви учења; дизајн комбинованог учења; иновативни алати за предвиђање потребних вјештина.
Дакле, који су нови домети образовања и учења код одраслих? Како можемо побољшати целоживотно учење и запошљивост? Подијелите са нама своје искуство и размишљања о развоју таквих иновативних приступа који ће трансформисати образовање одраслих!
Заједнице које уче
Учење се дешава у заједницама, гради заједнице и помаже им да расту. Ово захтјева да се образовање одвија не само у формалнијим институцијама и окружењима, већ и у окружењу у коме се развијају неформални облици учења и неформалне праксе, пошто учење превазилази физичке и добро успостављене просторе.
Полазећи од претпоставке да је учење корисно и за појединачне ученике и за друштво у цјелини, овај тематски фокус ће истражити како се могу створити инклузивне заједнице за учење широм европског простора. Посебна пажња биће посвећена сљедећим темама: градови који уче; простори интеракције и сигурни простори; рурална подручја; програми породичног описмењавања; заједнице за учење на радном мјесту; ново разумијевање заједница зa учењe у виртуелним, физичким и комбинованим просторима за учење; волонтери и развој заједница; иницијативе усредсређене ка осјетљивим групама.
Какво је ваше искуство? Развоју којих заједница за учење доприносите?
Креативност и култура за социјалну кохезију
Како образовање одраслих може имати стратешку улогу у осмишљавању и изградњи будућности која је одржива, инклузивна и лијепа? Нови европски Баухаус се може послужити као компас за развој „простора, пракси и искустава која су одржива, инклузивна и која обогаћују“, чиме се доприноси формирању јачих заједница. Подстичући дијалог међу културама и подржавајући индивидуално оснаживање и демократску свијест код одраслих ученика, културно образовање је главни покретач и покретач друштвене кохезије. Позивамо вас да подијелите размишљања и иницијативе о креативности и култури у образовању одраслих. Слободно истражујте мултидисциплинарне културне просторе (музеје, библиотеке, позоришта – али и неформалне просторе претворене у иновативна окружења за учење); креативне алате и методологије за друштвену кохезију; културу учења у недовољно заступљеним групама (нпр. мањина и руралних заједница); емоционалну интелигенцију.
Са којим креативним алатима и методологијама за друштвену кохезију имате искуства? Шта се збива у културним просторима и новим креативним екосистемима? Како креативност у образовању одраслих може повезати људе у ширењу љепоте и осјеећаја припадности? Како уз цјеложивотни приступ учењу можемо ефективно обликовати инклузивна друштва усредсређена на човјека?
Четири тематска фокуса остаће са нама током цијеле године; Зато не пропустите прилику да напишете Блог или објавите Вијест, предложите Догађај и подијелите Ресурс!