Како образовање одраслих може ангажовати грађане у демократију, оснажити људе да се носе са промјенaма на тржишту рада и укључити све у образовање?
Живимо у неизвјесним временима, усред убрзане трансформације, изузетно сложеног социоекономског контекста и изазова без преседана. Учење и образовање одраслих могу имати кључну улогу у преношењу вјештина које су неопходне да би европски грађани и нови Европљани били оснажени, отпорни и способни да се снађу у комплексним оклоностима савременог тренутка.
У контексту Европске године вјештина, која ће ускоро бити озваничена, ЕПАЛЕ током 2023. године жели да истакне потенцијал учења и образовања одраслих да ангажује грађане у друштву и демократији, оснажи људе да успјешно управљају промјенама на тржишту рада и укључи све у учење.
Да бисмо то урадили, позивамо нашу заједницу да подијели своја искуства повезана са тематским фокусима у 2023. години. Хајде да их погледамо!
Ангажoваност. Вјештине за демократски живот
Да бисмо се у потпуности укључили у наше друштво, између изазова и процеса трансформације, морамо бити активни и свјесни као грађани. Које су вјештине потребне да се свјесно и одговорно учествује у демократским процесима?
ЕПАЛЕ истиче улогу учења и образовања одраслих у изградњи вјештина за демократски живот. Које образовне путеве треба да замислимо како бисмо подржали одрасле да буду активни актери промјена? Како подржавамо индивидуални раст и свијест о томе да смо сви дио ширег контекста?
Надовезујући се на напоре Европске уније, ЕПАЛЕ је заинтересован за борбу против нeпровјерених информација и дезинформација, с обзиром на улогу коју оне имају у поларизацији јавног мњења, промовисању агресивног екстремизма и говора мржње. Пандемија изазвана вирусом Ковид-19, ратне прилике у Украјини и медијски наративи креирани око ових догађаја јасно су приказали колико наш медијски екосистем може постати токсичан и како потенцијално може да угрози наше демократије. Дакле, које алате образовање одраслих и цјеложивотно учење може поставити како би грађанима омогућило разумијевање и означавање погрешних информација и дезинформација?
Повезане теме: Учешће, Волонтирање, Медијска писменост, Учење у заједници, Простори заједнице
Оснаживање. Радна снага са адекватним вјештинама
Преквалификација и усавршавање је неопходно за откључавање потенцијала европске радне снаге и претварања прилика у дјело. Усред хитних друштвено-економских изазова као што су зелена и дигитална транзиција, енергетска криза и пандемија изазвана вирусом Ковид-19, квалификована радна снага је кључна за јачање конкурентности и отпорности привреде. Нове вјештине доносе нове могућности појединцима и могу олакшати њихово учешће на тржишту рада и у друштву.
Како бисмо могли да повећамо способност да се додатно ангажујемо око вјештина неопходних за рјешавање недостатка радне снаге, савладавање зелене и дигиталне транзиције и осигурање конкурентности Европе? Изнад свега, о чему заправо говоримо када дискутујемо о „вјештинама за тржиште рада“? Које су вјештине потребне за усклађивање афинитета људи са стварним могућностима на тржишту рада?
Повезане теме: Учење на радном мјесту, Предузетништво и запошљивост, Микролвалификације, Индивидуални налози за учење, Усавршавање и преквалификација
Укључивост. Могућности за развој инклузивних вјештина
Могућности за учење треба да одговарају потребама различитих група ученика. Морамо да будемо сигурни да нико не заостаје и да активирамо више људи да искористе прилике за развој вјештина. Која је улога учења и образовања одраслих у препознавању и вредновању различитости? Како пружамо подршку рањивим групама ученика?
ЕПАЛЕ ће посебно усмјерити своју пажњу на грађане трећих земаља, особе којима је потребно обрзаовање за стицање основних вјештина и младе одрасле особе, посебно оне који нису у образовању, запошљавању или обуци (NEETs). Како најбже да дођемо до ових група? Како можемо да подржимо запошљавање жена и њихово учешће у учењу?
Друга страна медаље, поред учења, убрзава и олакшава валидацију вјештина и признавање квалификација, што се односи и на држављане трећих земаља.
У оквиру овог тематског фокуса акценат ће бити на иницијативама и методологијама које његују једнакост и инклузију, са посебним освртом на рањиве групе ученика.
Повезане теме: Препреке у учењу, Једнакост, Мигранти, Особе са инвалидитетом, Социјална инклузија, Основне вјештине, Језици, Учење у затворима, Културна разноликост, Старији људи
Три тематска фокуса ће бити са нама током цијеле године, зато не пропустите прилику да напишете Блог чланак, објавите Вијест, или предложите Догађај и подијелите Ресурс!