Агенција за предшколско, основно и средње образовање објавила је данас, 12. 11. 2024. године, резултате учествовања Босне и Херцеговине у великом међународном истраживању ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study).
Ученици из школа обухваћених истраживањем освојили су 440 бодова, што је испод ICLS просјека!
ICILS је међународно истраживање које процјењује рачунарску и информатичку писменост ученика осмих разреда основног образовања, с циљем пружања увида у начин припреме ученика образовних система различитих земаља за изазове дигиталног свијета и тржишта рада.
ICILS 2023 је трећи циклус IEA истраживања, а у Босни и Херцеговини Агенција је спровела истраживање по први пут у периоду мај/свибањ – јун/липањ 2023. године, на узорку од око 1900 ученика осмог разреда у 106 основних школа.
Резултати ICILS истраживања за БиХ показују:
- Ученици Босне и Херцеговине посједују само основне CIL* вјештине, с ниским постигнућима, испод ICILS 2023 просјека; (*CIL – Computer and Information Literacy);
- Упркос великој употреби ИКТ уређаја, нису развили потребне вјештине за ефикасно коришћење дигиталних информација, било као корисници или као њихови потрошачи;
- Ученици не посједују довољно вјештина потребних за самостално коришћење дигиталних информација и доношење процјена о њиховој вјеродостојности, релевантности и корисности;
- Настава у онлајн режиму, за вријеме пандемије COVID-19, када је евидентно појачана употреба ИКТ уређаја, није значајно допринијела рачунарским компетенцијама ученика;
- Ученице су показале више постигнуће него ученици;
- Постоји значајан дигитални јаз међу ученицима, веома изражен због социо-економских разлика, посебно између ученика с највишим и најнижим постигнућима;
- Ученици из група вишег социјално-економског статуса у БиХ постижу знатно боље резултате у CIL у односу на ученике из SES група нижег статуса. Поуздан интернет, више рачунара код куће, стална доступност рачунара… кључни су за постизање бољих резултата ученика у CIL.
Резултати ICILS 2023 треба да омогуће образовним системима наше земље боље разумијевање контекста и исхода образовања у области рачунарске и информатичке писмености.
Наглашавамо да је у данашњем дигиталном свијету ефикасна употреба дигиталних технологија од суштинског значаја за активно учествовање у образовању, раду и друштву.
ICILS истражује управо знања и вјештине које су потребне ученицима да би успјешно функционисали у дигиталном окружењу које се стално мијења. Нажалост, интерес за резултате већином су показале школе учеснице истраживања, за разлику од институција надлежних за спровођење образовних политика на свим нивоима власти, као и оних са координирајућом улогом.
Резултати истраживања ICILS 2023 биће нова прилика за надлежне образовне власти у БиХ да без одлагања предузму кораке за унапређење квалитета образовања.
Напомена: Истраживање је спроведено без учешћа Републике Српске, али и Жупаније Западнохерцеговачке, која је након успјешно проведеног пробног, изашла у фази имплементације главног истраживања.