Поновним отварањем школа владе и министарства образовања примијенили су различите приступе како би минимизирали заразу. Група од шест Erasmus+ координатора и чланова eTwinninga дијели искуства како се враћају у школу свједочењем из прве руке.
Чешка: Чешки образовни систем се пуно промијенио од прољећа 2020. године због COVID-19: онлајн учење постало је обавезно за дјецу, а наставници уче како да ефикасно предају онлајн путем. Број инфекција варира од регије до регије, па чак и од школе до школе. Школе се и даље држе правила у нади да ће одгодити затварање, а и дјеца и наставници уживају у времену проведеном у учионици.
Грчка: Од септембра 2020. ношење маске било је обавезно током наставе, иако не током одмора. Поред тога, у свакој учионици постоји дезинфекцијско средство за често прање руку. Сваки разред има различито вријеме почетка, тако да се ученици различитих разреда не састају током одмора. Двије трећине ученика такође не дијеле свој сто с другим школским колегама. Важан проблем с којим се суочавају наставници је тај што не могу да препознају своје нове ученике, јер виде само њихове очи, што им отежава развијање ближих односа. С друге стране медаље, ученици и наставници више су се упознали с новим технологијама.
Естонија: У гимназији Антсла није било промјена, осим што се већа пажња посветила свакодневној хигијени, а то је чешће прање или дезинфекција руку и провјетравање учионица за вријеме одмора. Ученици се потичу да одмор проведу вани на школском дворишту или на игралишту што је више могуће и наставе ићи на излете у природу. Родитељи не би требало да шаљу ученике у школу ако имају било какве симптоме респираторне болести, али наставници су развили алтернативне планове у случају да неко буде позитиван на тесту COVID-19. Догађаји који би укључивали вањске госте отказани су или одгођени. Онлајн учење већ је било дио наставног плана и програма дуги низ година, па кад је избила пандемија и школе се затвориле, школе се нису суочиле с великим проблемима.
Италија: Три су главна правила која сви морају да поштују. Прво, ношење маске у свако доба: у ту сврху свако јутро особље и ученици добивају нову маску. Друго, врло често прање руку, за које постоји дозатор за дезинфекцију у свакој учионици. Треће, одржавање социјалне дистанцираности: да би се то олакшало, око школе постоје два улазна времена и три прихватна подручја. Ученици и наставници морају да слиједе натписе на поду и сједе за једним столом. Сви наставници тестирани су прије почетка школе.
Шпанија: Неизвјесност и страх доминирају повратком у школу. Од септембра преко 100 школа широм земље затворено је због инфекција, а ми смо сада службено у другом таласу. У Андалузији, на југу Шпаније, повратак у школу започео је општим штрајком, а директори школа морали су се суочити с неколико промјена у закону, што је изазвало забуну и забринутост. Андалузија се одлучила за „систем мјехурића“ ‒ удаљавање ученика од других група, обавезне маске за дјецу старију од шест година и редовно прање руку. За школе које се налазе у неповољним подручјима рано напуштање школе постало је главна брига јер се учионице празне. Други је проблем недостатак опреме, јер школе морају наставити градити дигиталне вјештине ученика.
Зима представља бројне изазове, јер многа дјеца оболијевају од симптома грипе. У коначници, ова ће школска година бити заморнија, па ће кључни фокус бити покушај очувања здравља и одржавања интереса ученика. Надамо се да ће нам ово искуство усадити осјећај грађанске одговорности и промовисати јавно здравље.
Саломи Боунова (Грчка), Ђована дела Моника (Италија), Сватава Хрда (Чешка), Мерле Пат (Естонија), Евелина Јанас (Пољска) и Јулиа Грациа (Шпанија) кренуле су у новофинансирани Erasmus+ пројекат „Агенти за климатске промјене“ (2020- 1-ES01-KA229-083125_1).