Фотографија: Ауремар/Адоб Сток
У данашњем свијету наставници који прихватају приступ цјеложивотном учењу најуспјешнији су у стварању иновативних и инклузивних учионица. Ових осам пројеката у оквиру програма Erasmus+ пружају наставницима потребне вјештине које су им потребне да побољшају квалитет свога подучавања и остану мотивисани.
Наставници и цјеложивотно учење
У свијету, који се брзо мијења, бити наставник може да буде невјероватно изазовно. Зато је остати мотивисан кључно у висококвалитетном подучавању и цјеложивотном учењу.
У водичу политика подршкe за наставнике и директоре школа, Европска комисија истражује како иновативно и инклузивно образовање могу постићи само страствени и високо компетентни наставници.
Такође, на недавном вебинару о политици образовања наставника у Европи, који се бавио планирањем каријерног пута наставника за образовање наставника, закључено је да су мотивација и добробит наставника најважнији за унапређење квалитета школског образовања.
Четири пројекта за цјеложивотно учење наставника
Ови иновативни европски пројекти могу да пруже наставницима ремотивацију и увећано стручно знање. Пројекат Teachers Inspiring Lifelong Learning (TiLL) приказује како повезивање саморефлексије и цјеложивотног учења промовише компетенције које ће наставницима бити потребне у будућности, као што су емоционална саморегулација и способност мотивисања и укључивања ученика. Партнери овог пројекта — из Белгије, Француске, Италије, Шведске и Уједињеног Краљевства — такође обезбјеђују алат за самопроцјену у оквиру TiLL пројекта како би се помогло наставницима да утврде путање цјеложивотног учења и врсте вјештина које ће поједини наставници морати да побољшају.
Исто тако, пољски пројекат Teachers’ Leaders намијењен је основним и средњим школама и он предлаже оспособљавање наставника који желе да постану лидери. Исходи овог пројекта доступни су на седам језика и укључују платформу за е-учење.
У међувремену, пројекат Lean for Work and Lean for Life (Lean) један је од одговора на неусклађеност образовања и звања међу младима. Циљ Lean пројекта је да се убију двије муве једним ударцем и то изградњом повјерења тренера у подучавање витких (lean) вјештина приликом припреме ученика за радни живот.
Erasmus+ Teacher Academies такође је осмишљена као подршка установама за образовање наставника. Наставницима ће понудити прилагођене могућности да, између осталог, развију своје професионалне компетенције, побољшају квалитет наставе — посебно у првим годинама рада — и стекну драгоцјено интеркултурално искуство.
Четири пројекта за иновативно и инклузивно образовање
Оживљавање улоге наставника могло би да сруши једну од неколико препрека иновативном и инклузивном образовању. У Innov8 – Innovation for Quality in Education, пројекту у оквиру програма Erasmus+, двије школе у Шпанији и Естонији истражиле су иновативне образовне трендове фокусирајући се на трансформацију наставника из пуких преносилаца информација у активне учеснике који подстичу ученике на критичко размишљање. Ова иницијатива обухватала је и наставнике и ученике у eTwinning пројектима како би се практично примјениле иновације у учионици.
Исто тако, чешка школа Закладни школа М. Цоцењскехо, Цоцењ, фокусирала се на побољшање језичких вјештина својих наставника. Пројекат Language and Methodology Education for Teachers (Језичко-методичко образовање за наставнике) омогућио им је да посјете друге европске школе како би се упознали са различитим образовним системима и методама и трендовима у настави. Поред тога, овим искуством је ојачана европска димензија у школи и уведене су иновације у школски курикулум.
Будући да се учионице широм Европе мијењају сваке године, различитост, такође, постаје важан изазов у настави. Пројекат Tolerance and Quality Inclusive Education in School (Толеранција и квалитетно инклузивно образовање)— који су покренуле шпанска образовна невладина организација и двије школе у Летонији и Пољској — бавио се овим питањем. Наставници који су учествовали имали су прилику да развију емоционално управљање и разиграно подучавање како би могли да се носе са дисруптивним понашањем у учионици, научили су нове алате за промоцију дигиталног учења и језичке разноликости и размјењивали су добре праксе о инклузији и интеркултуралности.
Наставници и ученици били су укључени у шведски пројекат Inclusive Learning with High Expectations (Инклузивно учење са високим очекивањима), у којем је било ријечи о недостатку укључености ученика с интелектуалним тешкоћама. Захваљујући раду у сјенци, студијским посјетама и заједничком планирању пројеката мобилности ученика, наставници су били у могућности да се обрате мјешовитим групама ученика на настави и да креирају задатке за све нивое разумијевања и учења.