У центру ЕПАЛЕ тематских фокуса у 2024. години су три кључна изазова свијета у коме живимо.
Образовни системи и едукатори широм свијета су увијек први који треба да дају одговор на друштвене промјене које су у посљедњих неколико година представљале велики изазов. У 2023. години нарочито смо искусили спор опоравак и геополитичке тензије, који ће вјероватно да потрају и током 2024. године.
У том контексту и уз снажну повезаност са Европском годином вјештина која је у току, ЕПАЛЕ тематски фокуси у 2024. години стављају акценат на три кључна изазова свијета у коме живимо, како би нам помогли да промислимо и развијемо нове праксе у учењу и образовању одраслих.
Погледајмо изблиза!
Преквалификација и усавршавање у ери дигиталне транзиције
Веома брз технолошки развој у посљедњих неколико година утицао је на све аспекте нашег свакодневног живота. Овај убрзани развој може да доведе до осјећаја немоћи појединаца да ухвате корак са процесима који се често доживљавају као исувише комплексни. Неопходно је да будемо носиоци, а не само пуки посматрачи ових промјена. На тај начин можемо лако да се прилагодимо промјенама и, још важније, да утичемо на њих. У 2024. години ЕПАЛЕ заједница жели боље да разумије ово питање, са освртом на то како едукатори и полазници могу да постану активни носиоци промјена у дигиталном окружењу. Истражићемо палету дигиталних вјештина које је потребно да унаприједимо код одраслих – почев од основне дигиталне писмености, до информационе и алгоритамске писмености.
Један од приоритета у оквиру овог фокуса биће оснаживање жена у сфери дигиталних технологија. Позабавићемо се питањем како да ријешимо недовољну заступљеност жена у ИТ професијама и STEM образовању. Како да обезбједимо да образовање и обуке доведу до трајне интеграције жана на тржиште рада? На који начин родна дискриминација утиче на развој технологије и какву улогу има образовање одраслих у рјешавању ових питања?
Образовање одраслих и одрживи развој
Како су посљедице климатских промјена видљиве и у Европи и широм свијета, потребно је да своју свијест о овом питању подигнемо на још виши ниво ради брже зелене транзиције у свим областима и секторима друштва. Веома брз технолошки развој у посљедњих неколико година утицао је на све аспекте нашег свакодневног живота.
Едукација и обуке одраслих могу да имају важну улогу у изградњи капацитета у овој области. С једне стране, развој зелених вејштина је кључан јер омогућава одраслима да савладају нове зелене технологије и радне процесе. С друге стране, образовање одраслих може да подстакне способност грађана да „размишљају и дјелују зелено“ (Европска агенда вјештина) и буду грађани свијета свјесни свог утицаја на животну средину.
Уз помоћ овог фокуса, ЕПАЛЕ ће истражити како сектор образовања и обука може да допринесе изградњи зеленије и одрживије будућности јачањем ових компетенција одраслих ученика. Како можемо да осигурамода одрживост и еколошка писменост буду и даље интегрисани у програме образовања одраслих и обуку едукатора? Како да оспособимо радну снагу да развије спектар зелених вјештина које су усклађене са тренутним изазовима? И, прије свега, на који начин можемо образовањем одраслих да подстакнемо дугорочне промјене?
Образовање одраслих као излаз из сиромаштва
Сиромаштво је сложен, вишедимензионални феномен: дефинисање сиромаштва превазилази статистике које дефинишу приходе, већ обухвата и друга изазовна питања, као што су обесправљеност, рањивост и дискриминација. Смањење неједнакости, борба против социјалне искључености и суочавање са сиромаштвом представљају удружене напоре у промовисању једнаких могућности за све. Праведан и једнак приступ образовању има директне и индиректне утицаје на економски раст и социјалну инклузију. ЕПАЛЕ препознаје образовање одраслих као ослонац у борби за смањење сиромаштва и неједнакости.
Уз помоћ овог фокуса, истражићемо везу између сиромаштва и образовања. Посматрајући цjеложивотно учење као холистички процес, истражићемо начине на које можемо да се ухватимо у коштац са примарним узроцима лошег образовног учинка, као што је рано напуштање школовања; установићемо које су најбоље праксе и методологија за подршку у оснаживању ученика да буду носиоци образовних одлука. Усредсредићемо се и на признавање вјештина и претходно стеченог знања, као начина да оснажимо људе да ослободе свој потенцијал и напредују – на радном мјесту и у друштву у цјелини.