Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje  objavila je danas (4.12.2024.) u 11 sati rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i Hercegovinu.

TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti, kao i elementima koji na njih utječu.

Učenici iz Bosne i Hercegovine, u istraživanju TIMSS, sudjeluju po treći put, nažalost, ne u kontinuitetu.

Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su ispod međunarodnog prosjeka.

Drugi put, 2019. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni  rezultati pokazali su kako 24% testiranih učenika ne može doseći čak ni nisku razinu postignuća  u oblasti matematike te kako samo 1% učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih znanosti!

Treći put, 2023. godine istraživanje je u Bosni i Hercegovini provedeno na uzorku od 3391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola.

Slično prethodnim istraživanjima, i ovaj put rezultati pokazuju kako su postignuća učenika iz Bosne i Hercegovine ispod međunarodnog prosjeka.

Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti  448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne znanosti i razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna.

U Bosni i Hercegovini djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka i razlika u postignućima je statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka, ali razlika nije statistički značajna.

U Bosni i Hercegovini dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike i razlika je statistički značajna.

Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali kako samo 1% učenika u BiH, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih znanosti doseže 0% učenika!

Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja postignuća iz matematike – *Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477, s tim da su učenici Albanije 512, Slovenije 514 i Srbije 523 iznad prosjeka TIMSS skale. Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od učenika prethodno nabrojenih zemalja, s izuzetkom Srbije 510 i Slovenije 526 čiji učenici ostvaruju rezultate iznad prosjeka TIMSS skale i u prirodnim znanostima.  Kao i u prethodnim ciklusima TIMSS istraživanja, najbolja postignuća iz matematike i prirodnih znanosti ostvarile su zemlje dalekog istoka. Učenici iz Singapura ostvaruju čak 615 bodova na testu iz matematike te 607 bodova na testu iz prirodnih znanosti.

Istraživanje TIMSS 2023 pruža nam priliku za dublji uvid u razine postignuća naših učenika, kao i u kontekstualne okvire koji na ta postignuća utječu – od stavova učenika prema učenju, preko podrške kućnog okruženja, do dostupnih resursa i kvalitete nastavnog procesa u školama. Bitno je napomenuti kako je istraživanje TIMSS 2023 provedeno bez sudjelovanja Republike Srpske i Županije Zapadnohercegovačke, zbog čega rezultati naših učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti samo one nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici sudjelovali u zadnja dva ciklusa TIMSS istraživanja.

Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad, distribuirane svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzeli konkretni koraci na unapređenju kvalitete obrazovanja i ubrzavanju kurikularne reforme.

Samo uz prilagodbu obrazovnih sustava funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika na globalnoj razini – možemo omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama te da unaprijede kompetencije koje su im potrebne za tržište rada.