Provedba Međunarodne procjene učeničkih postignuća, PISA 2018, započinje u Bosni i Hercegovini 4. travnja 2018. godine. Istraživanje provodi Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje BiH, a u njemu će sudjelovati oko 7 000 učenika iz 70 škola Republike Srpske, 5 škola Brčko distrikta BiH i 138 škola Federacije BiH.

Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje predstavlja centar za provedbu PISA 2018 istraživanja u Bosni i Hercegovini. Sveukupni uzorak čini 236 škola Bosne Hercegovine, a testiranje će biti obavljeno u njih  213.

PISA (Programme for International Student Assessment) predstavlja najveće međunarodno ispitivanje učeničkih postignuća iz područja čitalačke i matematičke pismenosti te pismenosti iz prirodnih znanosti. Osim što je istraživanje obimno, ono nije utemeljeno na nastavnim planovima i programima i reprodukciji usvojenih znanja, nego je u prvom redu usmjereno na procjenu sposobnosti učenika za promišljanja, zaključivanja te primjenu znanja i vještina na stvarne životne probleme.

PISA istraživanja provode se od 2000. godine, a u njima od 2006. sudjeluju sve zemlje iz regije kojima se sada,  u 7. ciklusu studije, po prvi puta pridružuje i Bosna i Hercegovina!

Od vremena kada je OECD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) pokrenuo PISA program u cilju  razvoja pouzdanog i relevantnog indikatora učeničkih postignuća, do danas, PISA studiji pridružilo se 80 država svijeta.

PISA istraživanje provodi se u trogodišnjim ciklusima, a cilj  je pomoći zemljama sudionicama kod donošenja strateških odluka iz oblasti obrazovanja na temelju empirijskih, statističkih podataka o postignućima učenika. Drugim riječima, PISA ukazuje na slabosti u obrazovnim sustavima te naznačuje u kojem pravcu trebamo djelovati kako bi se te slabosti otklonile, a obrazovanje jedne države unaprijedilo.

PISA rezultati ne utječu na ocjenjivanje učenika i nastavnika, nego ukazuju na stanje u obrazovnim sustavima i na politiku obrazovanja. Rezultati učenika i škola ne procjenjuju se pojedinačno, već se prikazuju kao sveukupna  postignuća učenika na razini države.

S obzirom kako  u našoj državi, osim istraživanja TIMSS 2007,  nisu provođena  opsežna i kvalitetna međunarodna  istraživanja u obrazovanju, sudjelovanje u PISA studiji trebalo bi nam, na iznimno kvalitetan način, predočiti pravo stanje stvari unutar naših obrazovnih sustava, dati jasnu sliku učeničkih postignuća te naznake u kojem pravcu možemo graditi daljnje strategije razvoja u oblasti obrazovanja.