Slika: Auremar/Adobe Stock
U današnjem svijetu nastavnici koji prihvaćaju pristupe cjeloživotnom učenju najuspješniji su u stvaranju inovativnih i uključivih učionica. Ovih osam projekata u okviru programa Erasmus+ pružaju nastavnicima potrebne vještine kako bi poboljšali kvalitetu svojeg poučavanja i ostali motivirani.
Nastavnici i cjeloživotno učenje
U brzo mijenjajućem svijetu, biti nastavnik može biti nevjerojatno izazovno. Zato je ostati motiviran ključno u visokokvalitetnom poučavanju i cjeloživotnom učenju.
U vodiču politika podupiranja nastavnika i ravnatelja škola, Europska komisija istražuje kako se inovativno i uključivo obrazovanje može postići samo sa strastvenim i visoko kompetentnim nastavnicima.
Isto tako, na nedavnom webinaru o politici obrazovanja nastavnika u Europi koji se bavio planiranjem putanje karijere nastavnika za obrazovanje nastavnika bilo je zaključeno da su motivacija i dobrobit nastavnika najvažniji za poboljšanje kvalitete školskog obrazovanja.
Četiri projekta za cjeloživotno učenje nastavnika
Ovim inovativnim europskim projektima nastavnicima se mogu pružiti remotivacija i povećano stručno znanje. U okviru projekta Teachers Inspiring Lifelong Learning (TiLL) prikazuje se kako se povezivanjem samorefleksije i cjeloživotnog učenja promiču kompetencije koje će nastavnici trebati u budućnosti, kao što su emocionalna samoregulacija i sposobnost motiviranja i uključivanja učenika. Partneri ovog projekta — iz Belgije, Francuske, Italije, Švedske i Ujedinjenog Kraljevstva — također pružaju alat za samoprocjenu u okviru projekta TiLL kako bi se pomoglo nastavnicima utvrditi putanje cjeloživotnog učenja i vrste vještina koje će pojedini nastavnici trebati poboljšati.
Isto tako, poljski projekt Teachers’ Leaders namijenjen je osnovnim i srednjim školama te se njime predlaže osposobljavanje nastavnika koji žele postati vođe. Ishodi ovog projekta dostupni su na sedam jezika i uključuju platformu za e-učenje.
U međuvremenu, projekt Lean for Work and Lean for Life (Lean) jedan je od odgovora na neusklađenost obrazovanja i zvanja među mladima. Cilj je projekta Lean ubiti dvije muhe jednim udarcem i to izgradnjom povjerenja trenera u poučavanje vitkih (lean) vještina pri pripremi učenika za radni život.
Erasmus+ Teacher Academies također je osmišljen za potporu ustanovama za obrazovanje nastavnika. Nastavnicima će ponuditi prilagođene mogućnosti kako bi, između ostalog, razvili svoje profesionalne kompetencije, poboljšali kvalitetu nastave — osobito u prvim godinama rada — te stekli dragocjeno međukulturno iskustvo.
Četiri projekta za inovativno i uključivo obrazovanje
Oživljavanjem uloge nastavnika mogla bi se srušiti jedna od nekoliko prepreka inovativnom i uključivom obrazovanju. U Innov8 – Innovation for Quality in Education, projektu u okviru programa Erasmus+, dvije škole u Španjolskoj i Estoniji istražile su inovativne obrazovne trendove usredotočujući se na transformaciju nastavnika iz pukih prenositelja informacija u aktivne sudionike koji potiču učenike da kritički razmišljaju. Ova je inicijativa obuhvaćala i nastavnike i učenike u projektima eTwinninga kako bi se praktično provele inovacije u učionici.
Isto tako, češka škola Základní škola M. Choceňského, Choceň, usredotočila se na poboljšanje jezičnog znanja svojih nastavnika. Projektom Language and Methodology Education for Teachers omogućen im je posjet drugim europskim školama kako bi se upoznali s različitim obrazovnim sustavima i metodama te trendovima u nastavi. Uz to, ovim je iskustvom ojačana europska dimenzija u školi i uvedene su inovacije u školski kurikulum.
Budući da se učionice diljem Europe mijenjaju svake godine, raznolikost također postaje važan izazov u nastavi. Projekt Tolerance and Quality Inclusive Education in School — koji su pokrenule španjolska obrazovna nevladina organizacija i dvije škole u Latviji i Poljskoj — bavio se tim pitanjem. Nastavnici sudionici imali su priliku razviti emocionalno upravljanje i razigrano poučavanje kako bi se mogli nositi s disruptivnim ponašanjem u učionici, naučili nove alate za promicanje digitalnog učenja i jezične raznolikosti te razmjenjivali dobre prakse o uključenosti i međukulturalnosti.
I nastavnici i učenici bili su uključeni u švedski projekt Inclusive Learning with High Expectations, u kojem je bila riječ o nedostatku uključenosti učenika s intelektualnim poteškoćama. Zahvaljujući radu u sjeni, studijskim posjetima i zajedničkom planiranju projekata mobilnosti učenika, nastavnici su se mogli obratiti mješovitim skupinama učenika u nastavi i izraditi zadatke za sve razine razumijevanja i učenja.