Kvaliteta i evaluacija eTwinning projekta

Izdvojili smo samo mali dio vrlo korisnih smjernica za kvalitetu i evaluaciju eTwinning projekata.

BUDITE REALNI

Alec Patton (2012) savjetuje da kada imate ideju, morate sebi postaviti tri važna pitanja kako biste u kasnijoj fazi uštedjeli vrijeme i trud. Kritički procijenite svoje ideje kako biste izbjegli razočaranja.

  1. Hoće li projekt biti zanimljiv za moje učenike?

Ako je to vaša ideja, vjerojatno ćete odgovoriti „Da”. Međutim, vrijedi kritički sagledati svoju ideju i razmotriti:

  • је li projekt relevantan i važan za učenike
  • hoće li će rezultirati proizvodom, uslugom ili skupinom znanja koji će koristiti učenicima, a cijeli postupak će za njih biti autentičan
  • hoće li učenicima biti toliko privlačni da će svoje zadaće obavljati dragovoljno, čak i u slobodno vrijeme
  • je li sukladno interesima učenika ili hoće li u njima pobuditi nove strasti.

 

  1. Hoće li mi projekt biti zanimljiv?

Ako vam ishod projekta nije važan, učenici će također vjerojatno biti ravnodušni prema njemu. Vaš će se entuzijazam pokazati nužnim u kriznim situacijama, primjerice, kada je komunikacija s partnerima u zastoju ili učenici odbijaju suradnju (što se događa). Osim toga, kvalitetan projekt stvara nove mogućnosti učenja za sve sudionike, a ne samo za učenike. Dakle, dodana vrijednost je to što ćete razviti vlastite metode rada.

  1. Hoće li moji učenici naučiti nešto važno?

Postoje vrlo zanimljivi, ugodni projekti koji ne pridonose puno u smislu poučavanja. Kako biste to izbjegli, korisno je sastaviti popis potreba i ciljeva kako biste bili sigurni da je vaš projekt značajan. Da biste saznali više o vlastitim ciljevima i potrebama, pogledajte poglavlje Planiranje projekta (str. 16).

Odgovorite iskreno na ova pitanja. Ako ne možete odgovoriti na prvo ili drugo pitanje afirmativno – ili ne možete u detalje odgovoriti na treće pitanje –  nastavite tražiti.

CILJEVI PROJEKTA


Projekt nije cilj sam po sebi, već sredstvo za postizanje unaprijed određenog cilja. Morate jasno navesti ciljeve projekta od početka. Razmislite što može ponuditi vama, vašim učenicima i školi. Što je to što ćete postići, a što ne bi moglo biti postignuto bez suradnje s drugom školom?

Prema poznatom, ali nedovoljno korištenom SMART alatu, ciljeve bi trebali definirati na sljedeći način:

SPECIFIČNI

Što točno želite postići projektom? Koja će pitanja ili problemi biti vaša inicijativna odrednica? Koje će kompetencije steći sudionici? Što će se promijeniti nakon završetka projekta? Što ćete stvoriti? Opišite očekivani ishod, ali ne i kako ga postići, npr.:

Ispravno: Učenici će naučiti izvoditi operacije s razlomcima i moći će pretvarati razlomke u decimalne brojeve.

Pogrešno: Razvijanje matematičkih vještina putem logičke igre.

MJERLJIVI

Ako je moguće izmjeriti stupanj u kojem su ciljevi postignuti, tada će biti moguće odrediti stupanj uspješnosti projekta. Vrijedno je razviti glavne ciljeve u specifične kako bi se olakšala procjena njihovih rezultata tijekom evaluacije, npr.:

Ispravno: Učenici uče kodirati u zadanoj aplikaciji (naznačen je naziv aplikacije). Svaka partnerska škola kreira dio koda.

Pogrešno: Učenici iz svake škole će naučiti različite aplikacije za kodiranje.

OSTVARIVI

Postavljanje preambicioznih ciljeva može izgledati impresivno na papiru, ali ako ih ne ispunite, rezultat će biti frustracija i gorčina. Bolje je postaviti skromne, specifične i ostvarive ciljeve koji su realan izazov projektnog tim, npr.:

Ispravno: Učenici će sastaviti peticiju o životinjama lutalicama, prikupiti potpise i proslijediti to lokalnim vlastima.

Pogrešno: Učenici će doći do ideja kako postići mir u svijetu.

RELEVANTNI

Postavljeni ciljevi moraju biti važni za sudionike projekta. Znajući da stvaraju nešto što je ispravno i u skladu s njihovim uvjerenjima, lakše će postići svoj cilj. Ciljevi također moraju imati značajan utjecaj na pojedinačne sudionike ili organizaciju, npr.:

Ispravno: Izvodeći tri zadatka, izradit ćemo e-knjigu: zajedno ćemo napisati tekst, pripremiti ilustracije i urediti cijelu knjigu, koja će biti objavljena na internetu.

Pogrešno: U prvom zadatku ćemo dizajnirati logo projekta, u drugom ćemo jedni drugima slati božićne čestitke, a u trećem ćemo organizirati videokonferenciju i zajedno otpjevati pjesmu.

VREMENSKI ODREĐENI

Radnje bi trebale biti pravovremene i  imati rok za postizanje konkretnih ciljeva koje  treba postaviti, npr.:

Ispravno: Od početka siječnja do kraja veljače svake srijede održavat će se videokonferencija. Pogrešno: Projekt će započeti zimi. Partneri će kontaktirati jedni druge tjedan dana unaprijed i dogovoriti detalje.

Započnite s navođenjem svih sadržaja i vještina za koje se očekuje da će ih vaši učenici steći zahvaljujući projektu. Ovo će biti sadržaj specifičan za nastavni predmet koji predajete. Navedite kompetencije, kao npr. timski rad ili stavovi, kao što je samopouzdanje. Sada je pravo vrijeme za provjeru relevantne dokumentacije, čiji se traženi sadržaji mogu realizirati unutar projekta.

Mnogo više o kvaliteti i evaluaciji eTwinning projekata možete pročitati u knjizi koju su pripremile kolege iz NSO Poljske.

Quality and evaluation in eTwinning projects