Nastavnici početnici često doživljavaju šok stvarnosti: nesklad između vještina i ambicija stečenih tijekom obrazovanja i stvarnih uvjeta rada. Povrh toga, nepredviđeni obrazovni izazovi uzrokovani pandemijom zahtijevaju visoku razinu stručne adaptacije.
Na pitanja da daju svoje mišljenje o radu u trenutačnim uvjetima bili su zabrinuti zbog nedostatka resursa, vlastitoga radnog opterećenja i nedovoljnih mogućnosti dodatnoga stručnoga razvoja. Razni aspekti njihova nezadovoljstva i nesigurnosti postali su posebno očigledni tijekom pandemije Covid-19 i odjekivali su zabrinutostima svih nastavnika: nedostatak rutine, nedovoljna izravna komunikacija s učenicima, nema dovoljno digitalnih alata i uređaja i briga za socijalno ugrožene učenike.
Nastavnike početnike posebno je zabrinjavalo:
- Nedostatak iskustva u nastavi u učionici
- Poteškoće s donošenjem odluka i rješavanjem problema u virtualnom stručnom polju
- Nedovoljno pružanje ciljane podrške i mogućnosti mentorstva
- Suočavanje s emocionalnim porukama učenika i roditelja
- Otkazivanje seminara na licu mjesta za nastavnike početnike
- Manje mogućnosti fakultetske komunikacije i društvenog umrežavanja s kolegama
- Nedostatak povratnih informacija o različitim aspektima njihove nastave
- Tehnološki izazovi i izazovi u IKT vještinama
- Zabrinutost zbog jednakih mogućnosti i praznina u učenju učenika
Treba istražiti jesu li nastavnici početnici reagirali fleksibilnije i učinkovitije od svojih iskusnih kolega tijekom pandemije. Ako je to slučaj, razlozi mogu uključivati:
- Njihov visok afinitet prema inovativnim oblicima nastave i učenja
- Njihova manja razlika u godinama u odnosu na učenike, tako da se komunikacijske barijere bolje prevladavaju
- Njihova visoka motivacija da pomognu učenicima u najnepovoljnijem položaju, zbog čega je veća vjerojatnoća da ostanu u kontaktu s njima ili barem pokušaju biti u kontaktu.
Drastična iskustva poput nedavnih zatvaranja škola mogu nas dovesti do obrazovnih inovacija. Mnogi nastavnici početnici nezadovoljni su tradicionalnim oblicima nastave i mogu ovdje igrati značajnu ulogu ako se početno obrazovanje nastavnika koristi produktivno.
Konkretno, treba dati prioritet:
- Testiranjima i primjeni različitih oblika digitalnog učenja i podučavanja
- Poboljšanju individualizacije: kako se koriste skupine za učenje, podučavanje, mentorstvo, mrežni izvori i alati za samoprocjenu
- Naučiti kako učinkovito podržati učenike u nepovoljnom položaju, s više individualizacije i priznavanjem uloge škola u stvaranju okruženja za učenje.
Prof. Erna Nairz Wirth, voditeljica Odjeljenja za znanost o obrazovanju na Sveučilištu za gospodarstvo i poslovanje u Beču. Članica je uredničkog odbora Europskog kompleta alata za škole.