Sedamdeset predstavnika ministarstava obrazovanja, pedagoških zavoda i visokoškolskih ustanova iz Bosne i Hercegovine (BiH) okupilo se u Banja Luci 16. i 17. prosinca 2019. godine kako bi razgovarali o perspektivama korištenja rezultata međunarodnoga istraživanja PISA 2018 (Programme for International Student Assessment) u njihovome daljnjem radu na unapređenju obrazovanja u BiH. U središtu cijeloga događaja bile su kvalitativne i kvantitativne analize rezultata, kao i identifikacija mogućih načina unapređenja obrazovanja u BiH. Dvodnevni stručni sastanak i radionicu organizirali su Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje i Misija OESS-a u BiH.
„Misija OESS -a podržava i dalje će podržavati vlasti u BiH u radu na unapređenju kvalitete obrazovanja. Također ćemo pružiti pomoć u iznalaženju najboljega načina primjene rezultata PISA-e te razmjene iskustava i najboljih primjera iz prakse drugih zemalja. Mnoge zemlje su iskoristile ovakve podatke za pokretanje pozitivnih promjena, neovisno o njihovoj poziciji na rang listi“, istaknula je Kathleen Kavalec, ambasadorica OESS-a, tijekom otvaranja sastanka.
Maja Stojkić, ravnateljica Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje, ovom je prigodom još jednom pozvala obrazovne vlasti na žurnu primjenu Zajedničke jezgre nastavnih planova i programa definirane na ishodima učenja te naglasila važnost jačanja nastavničkih kompetencija, a sto je u izravnoj nadležnosti ministarstava obrazovanja i pedagoških zavoda u Bosni i Hercegovini. „Naš rad je usmjeren na ishode učenja, na znanja, vještine i kompetencije koje će djeca ponijeti sa sobom iz školskih klupa. Naša djeca, kroz obrazovne sustave u BiH, moraju naučiti praktično primjenjivati svoje znanje. Agencija je razvila Zajedničku jezgru nastavnih planova i programa definiranu na ishodima učenja te mi i ovim putem apeliramo na njegovu primjenu i donošenje strateških odluka iz oblasti obrazovanja na temelju realnih pokazatelja dobivenih kontinuiranim sudjelovanjem u međunarodnim istraživanjima“.
Prema riječima ravnateljice Agencije, ovaj događaj predstavlja početak procesa diseminacije rezultata i preporuka PISA-e u cilju njihove primjene za unapređenje obrazovnih sustava u BiH.
Podsjećamo, Bosna i Hercegovina je po prvi put sudjelovala u najvećem svjetskom istraživanju u obrazovanju PISA 2018. Među vršnjacima iz 79 zemalja svijeta, testirano je 6480 petnaestogodišnjaka iz svih dijelova BiH.
Postignuća koja su pokazali ispitanici iz naše zemlje daleko su ispod međunarodnoga prosjeka, te su nisko rangirana i u regionalnome okviru. Ispitanici iz BiH su pokazali veoma nisku razinu čitalačke pismenosti, pismenosti iz matematike i prirodoslovlja. Razlika između našega prosjeka postignuća u odnosu na OECD prosjek procjenjuje se na tri godine školovanja, što znači da su prosječni petnaestogodišnjaci u Bosni Hercegovini, u vrijeme testiranja, bili na na razini dvanaestogodišnjaka po postignućima unutar OECD prosjeka. Minimalnu razinu postignuća ne dostiže čak 58% učenika u matematici i 54% u čitanju, te 57% u prirodoslovlju. Manje od 1% naših ispitanika postiglo je maksimalne rezultate.