Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje objavila je danas 4.12.2024. godine u 11:00 sati rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i Hercegovinu.
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih nauka, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti, kao i elementima koji na njih utiču.
Učenici iz Bosne i Hercegovine, u istraživanju TIMSS, učestvuju po treći put, nažalost, ne u kontinuitetu.
Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su učestvovali učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su ispod međunarodnog prosjeka.
Drugi put, 2019. godine, u istraživanju su učestvovali učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su kako 24% testiranih učenika ne može doseći čak ni niski nivo postignuća u oblasti matematike, i kako samo 1% učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih nauka!
Treći put, 2023. godine, istraživanje je u Bosni i Hercegovini provedeno na uzorku od 3391 učenika četvrtih razreda u 120 osnovnih škola.
Slično prethodnim istraživanjima, i ovaj put rezultati pokazuju kako su postignuća učenika iz Bosne i Hercegovine ispod međunarodnog prosjeka.
Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih nauka 448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne nauke, a razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih nauka od dječaka i razlika u postignućima je statistički značajna, dok na međunarodnom nivou, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih nauka od dječaka, ali razlika nije statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na međunarodnom nivou, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike i razlika je statistički značajna.
Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali kako samo 1% učenika u BiH, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih nauka doseže 0% učenika!
Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja postignuća iz matematike – *Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477, s tim da su učenici Albanije 512, Slovenije 514 i Srbije 523 iznad prosjeka TIMSS skale. Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja prosječna postignuća iz prirodnih nauka od učenika prethodno nabrojenih zemalja, s izuzetkom Srbije 510 i Slovenije 526 čiji učenici ostvaruju rezultate iznad prosjeka TIMSS skale i u prirodnim naukama. Kao i u prethodnim ciklusima TIMSS istraživanja, najbolja postignuća iz matematike i prirodnih nauka ostvarile su zemlje Dalekog istoka. Učenici iz Singapura ostvaruju čak 615 bodova na testu iz matematike te 607 bodova na testu iz prirodnih nauka.
Istraživanje TIMSS 2023 pruža nam priliku za dublji uvid u nivoe postignuća naših učenika, kao i u kontekstualne okvire koji na ta postignuća utiču – od stavova učenika prema učenju, preko podrške kućnog okruženja, do dostupnih resursa i kvaliteta nastavnog procesa u školama. Važno je napomenuti kako je istraživanje TIMSS 2023 provedeno bez učestvovanja Republike Srpske i Županije zapadnohercegovačke, zbog čega rezultati naših učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti samo one nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici učestvovali u zadnja dva ciklusa TIMSS istraživanja.
Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad, distribuirani svim nivoima obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzeli konkretni koraci na unapređenju kvaliteta obrazovanja i ubrzavanju kurikularne reforme.
Samo uz prilagođavanje obrazovnih sistema funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika na globalnom nivou – možemo omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama te da unaprijede kompetencije potrebne za tržište rada.