Kvalitet i evaluacija eTwinning projekta

Izdvojili smo samo mali dio vrlo korisnih uputstava za kvalitet i evaluaciju eTwinning projekata.

BUDITE REALNI

Alek Paton (Alec Patton, 2012) savjetuje da kada imate ideju, trebate se zapitati tri važna pitanja da biste uštedili vrijeme i trud u kasnijoj fazi. Kritički procijenite svoje ideje da biste izbjegli razočarenja.

  1. Da li će projekt biti zanimljiv mojim učenicima?

Ako je to vaša ideja, vjerovatno ćete odgovoriti „Da”. Međutim, vrijedi kritički sagledati svoju ideju i razmotriti:

  • da li je projekt relevantan i važan za učenike
  • da li će rezultirati proizvodom, uslugom ili skupom znanja koji će koristiti učenicima, a cijeli proces će za njih biti autentičan
  • da će učenicima biti toliko privlačni da će svoje zadatke izvršavati dobrovoljno, čak i u slobodno vrijeme
  • da je u skladu sa interesovanjima učenika ili će u njima probuditi nove strasti.

 

  1. Da li će mi projekt biti zanimljiv?

Ako vam ishod projekta nije bitan, učenici će vjerovatno biti ravnodušni prema njemu, Vaš entuzijazam će se pokazati neophodnim u kriznim situacijama, npr. kada je komunikacija s partnerima u zastoju ili učenici odbijaju da sarađuju (što se dešava). Osim toga, kvalitetan projekt stvara nove prilike za učenje za sve učesnike, ne samo za učenike. Dakle, dodatna vrijednost je to što ćete razviti svoje metode rada.

  1. Da li će moji učenici naučiti nešto važno?

Postoje vrlo zanimljivi, ugodni projekti koji ne doprinose mnogo u smislu podučavanja. Da biste to izbjegli, korisno je sastaviti listu potreba i ciljeva kako biste bili sigurni da je vaš projekt značajan. Da biste saznali više o ciljevima i potrebama, pogledajte poglavlje Planiranje projekta (str. 16).

Odgovorite iskreno na ova pitanja. Ako ne možete odgovoriti na prvo ili drugo pitanje potvrdno – ili ne možete iscrpno odgovoriti na treće pitanje – onda nastavite da tražite.

CILJEVI PROJEKTA


Projект nije cilj sam po sebi, već sredstvo za postizanje unaprijed određenog cilja. Od početka morate jasno navesti ciljeve projekta. Razmislite šta može ponuditi vama, vašim učenicima i školи. Šta je to što ćete postići a što ne bi moglo biti postignuto bez saradnje s drugom školom?

Prema poznatom, ali nedovoljno korištenom SMART alatu, ciljevi bi trebali biti definisani na ovaj način:

SPECIFIČNI

Šta tačno želite postići projektom? Kojа pitanja ili problemi će biti vaša inicijativna odrednica? Koje kompetencije će steći učesnici? Šta će se promijeniti nakon završetka projekta? Šta ćete stvoriti? Opišite očekivani ishod, ali ne i kako ga postići, npr.:

Korektno: Učenici će naučiti da izvode operacije s razlomcima i moći će da pretvaraju razlomke u decimalne brojeve.

Pogrešno: Razvijanje matematičkih vještina kroz logičke igre.

MJERLJIVI

Ako je moguće izmjeriti obim u kojem su ciljevi postignuti, tada će biti moguće odrediti stepen uspješnosti projekta. Vrijedno je razviti glavne ciljeve u specifične kako bi se olakšala procjena njihovih rezultata tokom evaluacije, npr.:

Korektno: Učenici uče da kodiraju u datoj aplikaciji (naznačen je naziv aplikacije). Svaka partnerska škola kreira dio koda.

Pogrešno: Učenici iz svake škole naučit će različite aplikacije za kodiranje.

OSTVARIVI

Postavljanje preambicioznih ciljeva može izgledati impresivno na papiru, ali ako ih ne ispunite, rezultat će biti frustracija i gorčina. Bolje je postaviti skromne, specifične i ostvarive ciljevi koji su realan izazov za projektni tim, npr.:

Korektno: Učenici će sastaviti peticiju o životinjama lutalicama, prikupiti potpise i proslijediti lokalnim vlastima.

Pogrešno: Učenici će doći do ideja kako postići mir u svijetu.

RELEVANTNI

Postavljeni ciljevi moraju biti važni za učesnike u projektu. Znajući da stvaraju nešto što je ispravno i u skladu s njihovim uvjerenjima, to će olakšati postizanje njihovog cilja. Ciljevi također moraju imati značajan uticaj na pojedinačne učesnike ili organizaciju, npr.:

Korektno: Izvodeći tri zadatka, napravit ćemo e-knjigu: zajedno ćemo napisati tekst, pripremiti ilustracije i urediti cijelu knjigu, koja će biti postavljena na internet.

Pogrešno: U prvom zadatku ćemo dizajnirati logo projekta, u drugom ćemo poslati božićne čestitke jedni drugima, a u trećem ćemo organizovati videokonferenciju i zajedno otpjevati pjesmu.

 

VREMENSKI ODREĐENI

Djelovanja treba da budu u odgovarajućem vremenskom roku i da imaju rok za postizanje konkretnih ciljeva koje  treba postaviti, npr.:

Korektno: Od početka januara do kraja februara svake srijede održat će se videokonferencija. Pogrešno: Projekt će početi u zimu. Partneri će kontaktirati jedni druge sedmicu dana unaprijed i dogovoriti detalje.

Započnite navođenjem svih sadržaja i vještina za koje se očekuje da će ih vaši učenici savladati zahvaljujući projektu. Ovo će biti sadržaj specifičan za nastavni predmet koji predajete. Navedite kompetencije, kao npr. timski rad ili stavove, kao što je samopouzdanje. Sada je pravo vrijeme da se provjeri relevantna dokumentacija, čiji se traženi sadržaji mogu realizovati u okviru projekta.

Mnogo više o kvalitetu i evaluaciji eTwinning projekata možete pročitati u knjizi koju su pripremile kolege iz NSO Poljske.

Quality and evaluation in eTwinning projects