Sedamdeset predstavnika ministarstava obrazovanja, pedagoških zavoda i javnih univerziteta iz Bosne i Hercegovine (BiH) sastalo se u Banjoj Luci 16. i 17. decembra kako bi razgovarali o perspektivama korištenja rezultata međunarodnog istraživanja PISA 2018 (Programme for International Student Assessment) u njihovom radu na unapređenju obrazovanja u BiH. U središtu cijelog događaja bile su kvalitativne i kvantitativne analize rezultata kao i identifikacija mogućih načina unapređivanja obrazovanja u BiH. Dvodnevni stručni sastanak i radionicu organizovali su Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje i Misija OSCE-a u BiH.
„Misija OSCE-a podržava i dalje će podržavati vlasti u BiH u radu na unapređenju kvalitete obrazovanja. Također ćemo pružiti pomoć u iznalaženju najboljeg načina primjene rezultata PISA-e te razmjene iskustava i najboljih primjera iz prakse drugih zemalja. Mnoge zemlje su iskoristile ovakve podatke za pokretanje pozitivnih promjena, nezavisno o njihovoj poziciji na rang-listi“, istaknula je Kathleen Kavalec, ambasadorica OSCE-a, otvarajući skup.
Maja Stojkić, direktorica Agencije, ovom je prilikom još jednom pozvala obrazovne vlasti na što bržu primjenu Zajedničke jezgre definisane na ishodima učenja te istakla važnost jačanja nastavničkih kompetencija, a što je u direktnoj nadležnosti ministarstava obrazovanja i pedagoških zavoda. „Naš rad je usmjeren na ishode učenja, na znanja, vještine i kompetencije koje će djeca ponijeti sa sobom iz školskih klupa. Naša djeca, kroz obrazovne sisteme u BiH, moraju naučiti praktično primjenjivati svoje znanje. Agencija je razvila Zajedničku jezgru definisanu na ishodima učenja te mi i ovim putem apelujemo da se taj dokument počne primjenjivati te da se strateške odluke iz oblasti obrazovanja donose na temelju realnih pokazatelja dobijenih kontinuiranim učestvovanjem u međunarodnim istraživanjima.“
Prema riječima direktorice Agencije, ovaj je događaj tek početak procesa diseminacije rezultata i preporuka PISA-e, u cilju njihove primjene za unapređenje obrazovnih sistema u BiH.
Podsjećamo, Bosna i Hercegovina je prvi put učestvovala u najvećem svjetskom istraživanju u obrazovanju PISA 2018. Među vršnjacima iz 79 zemalja svijeta, testirano je 6480 petnaestogodišnjaka iz svih dijelova BiH.
Postignuća koja su pokazali ispitanici iz naše zemlje daleko su ispod međunarodnog prosjeka, te su nisko rangirana i u regionalnom okviru. Ispitanici iz BiH su pokazali veoma nizak nivo čitalačke pismenosti, pismenosti iz matematike i prirodnih nauka. Razlika između našeg prosjeka postignuća u odnosu na OECD prosjek procjenjuje se na tri godine školovanja, što znači da su prosječni bh. petnaestogodišnjaci u vrijeme testiranja po postignućima bili na nivou dvanaestogodišnjaka OECD prosjeka. Minimalni nivo postignuća ne dostiže čak 58% učenika u matematici, 54% u čitanju, te 57% u prirodnim naukama. Manje od 1% naših ispitanika postiglo je maksimalne rezultate.