Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje objavila je danas, 12. novembra 2024. godine, rezultate učešća Bosne i Hercegovine u velikom međunarodnom istraživanju ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study).

Učenici škola obuhvaćenih istraživanjem osvojili su 440 bodova, što je ispod ICILS prosjeka!

ICILS je međunarodno istraživanje koje procjenjuje računarsku i informacionu pismenost učenika osmog razreda osnovnog obrazovanja, s ciljem da pruži uvid u način na koji obrazovni sistemi različitih zemalja pripremaju učenike za izazove digitalnog svijeta i tržište rada.

ICILS 2023 je treći ciklus IEA-inog istraživanja, a u Bosni i Hercegovini ga je Agencija prvi put provela u periodu maj – jun 2023. godine na uzorku od oko 1.900 učenika osmih razreda u 106 osnovnih škola.

Rezultati ICILS istraživanja za BiH pokazuju:

  • da bosanskohercegovački učenici posjeduju samo osnovne CIL* vještine, sa niskim postignućima, ispod ICILS 2023 prosjeka; (*CIL – and Information Literacy)
  • da uprkos velikoj upotrebi IKT uređaja, nisu razvili neophodne vještine za efikasno korištenje digitalnih informacija, bilo kao korisnici ili kao njihovi potrošači;
  • da ne posjeduju dovoljno vještina potrebnih za samostalno korištenje digitalnih informacija i procjenu njihove vjerodostojnosti, relevantnosti i korisnosti;
  • da nastava u online režimu, tokom pandemije COVID-19, kada je evidentno povećana upotreba IKT uređaja, nije značajno doprinijela računarskim kompetencijama učenika;
  • da su učenice pokazale više postignuće od učenika;
  • da postoji značajan digitalni jaz među učenicima, veoma izražen zbog socio-ekonomskih razlika, posebno između učenika sa najvišim i najnižim postignućima;
  • da učenici iz grupa višeg socio-ekonomskog statusa u BiH postižu značajno bolje rezultate u CIL-u u odnosu na učenike iz SES grupa nižeg statusa. Pouzdan internet, više računara kod kuće, stalna dostupnost računara… ključ su za postizanje boljih rezultata učenika u CIL-u.

Rezultati ICILS 2023 treba da omoguće obrazovnim sistemima naše zemlje bolje razumijevanje konteksta i ishoda obrazovanja u oblasti računarske i informacione pismenosti.

Ističemo da je u današnjem digitalnom svijetu efikasna upotreba digitalnih tehnologija neophodna za aktivno učešće u obrazovanju, radu i društvu.

ICILS istražuje sama znanja i vještine koje su učenicima potrebne za uspješno funkcioniranje u digitalnom okruženju koje se stalno mijenja. Nažalost, interesovanje za rezultate najviše su pokazale škole koje su učestvovale u istraživanju, za razliku od institucija nadležnih za provođenje obrazovnih politika na svim nivoima vlasti, kao i onih koje imaju koordinirajuću ulogu.

Rezultati istraživanja ICILS 2023 bit će nova prilika za nadležne obrazovne vlasti u BiH da bez odlaganja preduzmu korake za unapređenje kvaliteta obrazovanja.

Napomena: Istraživanje je provedeno bez učešća Republike Srpske, ali i Županije Zapadnohercegovačke, koja je, nakon uspješno provedenog probnog istraživanja, izašla u fazi realizacije glavnog istraživanja.