Izaberite stranicu

 

Међународна процјена ученичких постигнућа, PISA 2018, у нашој држави почиње се спроводити 4. априла 2018. године. Истраживање спроводи Агенција за предшколско, основно и средње образовање БиХ, а у њему ће учествовати око 7 000 ученика из 70 школа Републике Српске, 5 школа Брчко дистрикта БиХ и 138 школа Федерације БиХ.

Агенција за предшколско, основно и средње образовање је центар за спровођење PISA 2018 истраживања у Босни и Херцеговини. Укупни узорак чини 236 школа Босне и Херцеговине, а тестирање ће бити обављено у њих  213.

PISA (Programme for International Student Assessment) представља највеће међународно испитивање ученичких постигнућа из подручја читалачке и математичке писмености и писмености из природних наука. Осим што је истраживање обимно, оно није базирано на наставним плановима и програмима и репродукцији усвојених знања, него је у првом реду усмјерено на процјену способности ученика за промишљања, закључивања те примјену знања и вјештина на стварне животне проблеме.

PISА истраживања спроводе се од 2000. године, а у њима од 2006. учествују све земље из регије којима се сада,  у 7. циклусу студије, по први пута придружује и Босна и Херцеговина!

Од времена када је ОЕCD (The Organisation for Economic Co-operation and Development) покренуо PISA програм, с циљем развоја поузданог и релевантног индикатора ученичких постигнућа, до данас, PISA студији придружило се 80 држава свијета.

PISA истраживањe спроводи се у трогодишњим циклусима, а циљ му је да помогне земљама учесницама код доношења стратешких одлука из области образовања заснованих на емпиријским, статистичким подацима о постигнућима ученика.  Другим ријечима, PISA указује на слабости у образовним системима и назначава у ком правцу треба дјеловати како би се те слабости отклониле, а образовање једне државе унаприједило.

PISA резултати не утичу на оцјењивање ученика и наставника, него указују на стање у образовним системима и политику образовања. Резултати ученика и школа не процјењују се појединачно, већ се приказују као цјелокупна постигнућа ученика на нивоу земље.

С обзиром како се у нашој држави, осим истраживања TIMSS 2007,  нису спроводила опсежна и квалитетна међународна  истраживања у образовању, учествовање у PISА студији требало би нам, на изузетно квалитетан начин, представити право стање ствари унутар наших образовних система, дати јасну слику ученичких постигнућа и назнаке у ком правцу можемо градити даље стратегије развоја у области образовања.