Izaberite stranicu

Седамдесет представника министарстава образовања, педагошких завода и јавних универзитета из Босне и Херцеговине (БиХ) састало се у Бања Луци 16. и 17. децембра како би разговарали о перспективама кориштења резултата међународног истраживања ПИСА 2018 (Programme for International Student Assessment) у њиховом раду на унапређењу образовања у БиХ. У средишту цијелога догађаја биле су квалитативне и квантитативне анализе резултата као и идентификација могућих начина унапређивања образовања у БиХ. Дводневни стручни састанак и радионицу организовали су Агенција за предшколско, основно и средње образовање и Мисија ОЕБС-а у БиХ.

„Мисија ОЕБС-а подржава и даље ће подржавати власти у БиХ у раду на унапређењу квалитета образовања. Такође ћемо пружити помоћ у изналажењу најбољег начина примјене резултата ПИСА истраживања и размјене искустава и најбољих примјера из праксе других земаља. Многе земље су искористиле овакве податке за покретање позитивних промјена, независно од њихове позиције на ранг листи“, истакнула је Kathleen Kavalec, амбасадорица ОЕБС-а, отварајући скуп.

Маја Стојкић, директорица Агенције, овом је приликом још једном позвала образовне власти на хитну примјену Заједничког језгра дефинисаног на исходима учења те истакла важност јачања наставничких компетенција, а што је у директној надлежности министарстава образовања и педагошких завода. „Наш рад је усмјерен на исходе учења, на знања, вјештине и компетенције које ће дјеца понијети са собом из школских клупа. Наша дјеца, кроз образовне системе у БиХ, морају научити практично примјењивати своје знање. Агенција је развила Заједничко језгро дефинисано на исходима учења те ми и овим путем апелујемо да се тај документ почне примјењивати те да се стратешке одлуке из области образовања доносе на основу реалних показатеља добијених континуираним учествовањем у међународним истраживањима“.

Према ријечима директорице Агенције, овај је догађај тек почетак процеса дисеминације ПИСА резултата и препорука, у циљу њихове примјене за унапређење образовних система у БиХ.

Подсјећамо, Босна и Херцеговина је први пут учествовала у највећем свјетском истраживању у образовању ПИСА 2018. Међу вршњацима из 79 земаља свијета, тестирано је 6480 петнаестогодишњака из свих дијелова БиХ.

Постигнућа која су показали испитаници из наше земље далеко су испод међународног просјека и ниско су рангирана и у регионалном оквиру. Испитаници из БиХ су показали веома низак ниво читалачке писмености, писмености из математике и природних наука. Разлика између нашег просјека постигнућа у односу на ОЕЦД просјек процјењује се на три године школовања, што значи да су просјечни босанскохерцеговачки петнаестогодишњаци у вријеме тестирања по постигнућима били на нивоу дванаестогодишњака ОЕЦД просјека.  Минимални ниво постигнућа не достиже чак 58% ученика у математици, 54%  у читању, те 57% у природним наукама. Мање од 1% наших испитаника постигло је максималне резултате.